چکیده:
هدف این نوشتار، تبیین چرایی و ضرورت توجه به تربیت اوان کودکی (تاک) از سوی افراد، گروه ها و نهادهایی است که لازم است به این مهم، نه تنها توجه ویژه داشته باشند، بلکه در این زمینه وارد مرحله عمل گردند.در این جستار، تربیت اوان کودکی به صورت جامع و از همه ابعاد مد نظر بوده است. منظور از اوان کودکی، زیست کودک از بدو تولد تا ورود به پایه اول دبستان است که هم دوره پیش دبستان (توسط آموزش و پرورش) و هم دوره های سنی پایینتر را در مهد کودکها شامل میشود. برای دستیابی به تببین فوق از روش سنتز پژوهی استفاده شده است که در آن پژوهشهای بیست سال اخیر با روشی نظام مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته بندی شدند. در مرحله بعد (غربالگری ریز)،25 پژوهش که معیارهای مد نظر را داشتند انتخاب شده اند، سپس سنتزی از یافته های آنان طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده ها، ارائه شده است. یافته های این سنتز نشان میدهد که ضرورت پرداختن به تربیت اوان کودکی از چهار منظر توجیه پذیر است: توجیه بیولوژیک (یافته های پژوهشی حوزه عصب شناختی و مغز)، توجیه اقتصادی (تحلیل هزینه ـ فایده)، توجیه آموزشی (عملکرد و پیشرفت تحصیلی مطلوب در طول دوره تحصیل) و توجیه اجتماعی (رشد منشها و کنشهای اجتماعی مطلوب در طول نوجوانی و بزرگسالی).
خلاصه ماشینی:
مراحل انجام سنتز پژوهشی مرحله زیر مرحله توضیحات در مورد پژوهش حاضر مرحله اول تعن جغافای الف ) تعیین پارامترهای جستجو همانند تاریخ انتشار و نوع پژوهش بعد از ١٩٩٣ باشد، به جز ٣ سند کلیدی؛ گستره جغرافیایی: سراسر دنیا؛ نوع پژوهش : مطالعات تجربی و ارزیابانه ؛ نوع اسناد: مقالات داوری شده و گزارشهای دولتی مبتنی بر شواهد تجربی یی ریپژوهش ؛تعیین پژوهشهایی که مقرر است از یافته های آنان استفاده گدد ب ) تعیین معیارهای انتخاب اسناد گردآوری شده از مرحله قبل مرتبط بودن با سؤالات پژوهش حاضر، کیفیت پژوهش از نظر اعتبار ابزارهای تحقیق به کار رفته و اعتبار روشهای تحلیل استفاده شده ، پژوهشهای کمی متقن با حجم نمونه بالا و طولی بودن طرح تحقیق یا پژوهشهای کیفی دقیق و عمیق ر ج ) تعیین راهبرد جستجوی اسناد و پایگاهها تدوین کلیدواژه های مرتبط با تربیت اوان کودکی و تعیین پایگاههای داده ای ERIC،AEI، BEI ،PschycInfo و ProQuest از جستجوی اولیه ٨٥ مقاله و سند در حوزه تربیت اوان کودکی به دست آمد که پس از اعمال معیارهای انتخاب ، اسناد برای ورود به مرحله بعد ٥٣ عدد بودند.
Oliver میشود که سؤال اصلی این پژوهش تبیین چرایی ضرورت و اهمیت پرداختن و سرمایه گذاری روی تربیت اوان کودکی یا پیش از دبستان در سایه پژوهشهای متقن تجربی است که ظرف ٢٠ سال گذشته در دنیا انجام شده اند.
Long-term effects of early childhood programs on cognitive and school outcomes.
Costs, benefits, and long-term effects of early care and education programs: Recommendations and cautions for community developers.
Effective pre-school and primary education 3–11 project (EPPE 3–11): Influences on children’s cognitive and social development in year 6.