چکیده:
در این پژوهش تلاش بر این بوده است با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل عوامل شکست (FMEA) و منطق فازی موانع بالقوه پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان یزد شناسایی و بررسی شود. از آنجایی که تکنیک تجزیه و تحلیل عوامل شکست، توانمندی لازم را برای کشف خطاها و اولویتبندی آنها قبل از پیادهسازی یک روش یا فرآیند دارد، لذا عارضهیابی مدیریت دانش پیش از اجرای آن در این سازمان ضروری است. این تحقیق از نوع تحلیلی-پیمایشی و کاربردی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. تکنیک FMEA و منطق فازی برای تجزیه و تحلیل داده ها به کار رفته است. به همین منظور، ابتدا پایگاه قوانین فازی با اجماع نظر خبرگان سازمان تعریف شده؛ سپس به منظور تعیین میزان شدت، فراگیری و کشف و رفع موانع شناسایی شده، کارشناسان پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردند و با نرم افزار MATLAB به تحلیل دادهها پرداخته شد. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزش و پرورش ناحیه یک استان یزد بوده که از میان آنها 20 نفر از حوزههای گوناگون و بر اساس تخصص و تجربه شان به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. بر اساس یافتههای این تحقیق، 23 عامل به عنوان عوامل شکست مدیریت دانش شناسایی شدهاند. بر اساس نتایج FMEA فازی، به ترتیب عواملی چون "ضعف در ساختار پاداش و انگیزش"، "کافی نبودن بودجه"، "فرهنگ سازمانی"، "فقدان روش مناسب پیادهسازی" و "عدم آموزش مناسب کارمندان" به عنوان مهمترین عوامل بالقوه شکست و عدم موفقیت مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش یزد معرفی شده است.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که تکنیک تجزیه و تحلیل عوامل شکست ، توانمندی لازم را برای کشف خطاها و اولویت بندی آنها قبل از پیاده سازی یک روش یا فرآیند دارد، لذا عارضه یابی مدیریت دانش پیش از اجرای آن در این سازمان ضروری است .
بر اساس نتایج FMEA فازی، به ترتیب عواملی چون "ضعف در ساختار پاداش و انگیزش "، "کافی نبودن بودجه "، "فرهنگ سازمانی"، "فقدان روش مناسب پیاده سازی" و "عدم آموزش مناسب کارمندان " به عنوان مهم ترین عوامل بالقوه شکست و عدم موفقیت مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش یزد معرفی شده است .
عوامل شکست مدیریت دانش در سازمان آموزش و پروررش ردیف مانع ردیف مانع 1 ارتباطات ناکافی در داخل سازمان 13 عدم توانایی کارمندان 2 ارتباطات ناکافی با خارج از سازمان 14 از دست دادن دانش خبرگان و متخصصان 3 اندازه سازمان 15 عدم کار تیمی کارمندان 4 محیط فیزیکی سازمان 16 ضعف در ساختار پاداش و انگیزش 5 فقدان روش مناسب پیاده سازی 17 فقدان سیستم بازخورد به افراد مشارکت کننده 6 ساختار سلسله مراتبی سازمان 18 عدم اطمینان به منابع دانش 7 عدم الگو برداری از سازمانهای دیگر 19 ذخیره سازی و نگهداری نادرست 8 فرهنگ سازمانی 20 ضعف سیستم نرم افزاری 9 دشواری کسب دانش کارمندان 21 ضعف سیستم سخت افزاری 10 دشواری انتقال دانش کارمندان 22 کافی نبودن بودجه 11 مقاومت کارمندان 23 عدم حمایت و تعهد مدیریت ارشد 12 عدم آموزش مناسب کارمندان منبع : یافته های تحقیق ارتباطات : فقدان تعاملات و ارتباطات میان منابع دانش و دریافت کنندگان دانش از موانع دیگر مدیریت دانش است .
Alavi & Leidner مقاومت کارمندان : در حالت کلی مقاومت کارمندان میتواند مانع بزرگی برای پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان باشد (دسوزا١، ٢٠٠٣؛ مارش ٢، ٢٠٠٠).
بنابراین ، در این تحقیق از تکنیک FMEA و منطق فازی به منظور پیش بینی و اولویت بندی موانع بالقوه سیستم مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش ناحیه یک استان یزد استفاده شده است .