چکیده:
مقدمه و هدف : هر دولتی از دیرباز برای اداره کشور و تقبل هزینه های آن نیاز به یک سری از درآمدها بوده تا بتواند کشورش را در مسیر معین و به سوی اهداف خود رهنمون سازد که بررسی مسائل مربوط به درآمدها و مخارج دولت و نتایج حاصل از هریک موضوع مالیه عمومی است . با توجه به اینکه حکومت اسلامی از اهم احکام اسلام و حاکم بر بقیهاحکام فرعی است ، لذا خداوند متعال برای حکومت ، منبع مالی قرار داده که این منابع همان مالیات های شرعی و اسلامی است . یافته ها: خمس و زکات به عنوان مالیات به دولت اسلامی تعلق میگیرد و توسط مراجع معظم تقلید به مصرف رسیده و اساسا دست دولت نیست تا دولت از حاصل آنها به اداره جامعه بپردازداما حاکم اسلامی میتواند زمینه های ضمانت اجرای دولتی و حکومتی را فراهم آورده و مکانیزم وصول و مصرف آن را تغییر دهد. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی و از لحاظ روش اجرا کتابخانه ای میباشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به پژوهشهای صورت گرفته و بررسی های تطبیقی منابع مختلف به نظر می رسد با توجه به فلسفه تشریع مالیات های اسلامی و حکومتی که در راستای هم تبیین شده است بسترهای لازم در خصوص متمرکز نمودن کلیه مالیات های اسلامی و مالیات های حکومتی در حساب خزانه ضمن جلوگیری از وصول وجوهات به صورت پراکنده و همچنین عدم انباشت وجوهات شرعی در بین مراجع محترم و افرادخاص ، عدم شفافیت مصرف آن و توزیع عادلانه درآمدهامقدمات رشد و توسعه کشور اسلامی بیش از پیش برداشته شود.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: ماليات اسلامي، درآمد و هزينه ، نظام مالياتي، خمس ، زکات مقدمه ماليات ١ اگر چه امروزه در غرب بيش از هر جاي ديگر مورد اهتمام بوده و عمده ترين محور اقتصاد برخي کشورهاي غربي ماليات ميباشد اما واقعيت اينست که اين موضوع پيشينه اي به قدمت تاريخ بشريت دارد چرا که در طول تاريخ بشريت و از زماني که بشر زيست اجتماعي را آغاز کرد نياز به منبع مالي برآمده از درآمدهاي مشترک اجتماع براي اداره جامعه آشکار شد که از اين منبع مالي بعدها تحت عنوان ماليات ياد شد.
همچنين در دين اسلام به عنوان دين جامع که علاوه بر آخرت به مسائل دنيوي انسانها نيز اهتمام داشت و بر همين اساس از همان ابتدا مساله حکومت داري که مطرح شد مساله ماليات رونمايي گرديد که البته تفاوت عمده اي که در آن وجود داشت اين بود که در حکومت اسلامي ماليات به دو دسته مالياتهاي اوليه (ثابت ) و مالياتهاي ثانويه (غير ثابت ) تقسيم مي شد که در اين ميان ماليات هاي اولي (ثابت )به ماليات هايي اطلاق مي شد که نسبت ، مقدار، مورد وضع يا مجموع آنها را دين اسلام مشخص کرده است ؛ مانند خمس ، زکات ، و.
(مطهري، ١٣٨٧، ص ١٦٩)" استاد معتقد است ؛ علاوه بر ماليات هاي اسلامي (مانند: خمس و زکات )، ماليات هاي ديگري نيز در اسلام وجود دارد که در اختيار حکومت اسلامي مي باشند و متناسب با درآمد و دارايي افراد وضع مي گردند تا در جهت مصالح جامعه يا حفظ تعادل اجتماعي هزينه شوند.