چکیده:
ارائه دیدگاه قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام درباره اخلاق خبررسانی و ارائه اصول و معیارهایی اساسی برای بالنده شدن این حوزه است. محقق با شیوه تحلیلی و با طرح این سوال که از منظر قرآن و ائمه علیهم السلام اخلاق خبررسانی چگونه است و چه ویژگی دارد؟ به بررسی دیدگاه قرآن و احادیث در رابطه با این موضوع پرداخته است. وی ابتدا تعریفی از اخلاق و خبر در لغت و اصطلاح، ارائه می دهد و سپس اصول و ارزش های اخلاق خبررسانی با شواهدی از منظر آیات و روایات در سه محور بررسی می نماید که عبارتند از: 1) اخلاق مربوط به مخبر 2)اخلاق شیوه خبررسانی 3)اخلاق محتوای خبر. پژوهشگر در ادامه ملاک های قرآن و روایات را برای خبررسانی در ذیل هر محور بیان می دارد.
مهم ترین نتایج حاصل از این پژوهش آن است که چنانچه رسانه در خبررسانی به اصول و قواعد اخلاقی به دست آمده از قرآن و روایات پایبند باشد اولا خبر آن از پایایی و پویایی فرازمانی و فرامکان برخوردار می شود به گونه ای که بعد از آن "خبر" به تنهایی می تواند رسانه خودش باشد و ثانیا اعتماد مخاطب که بزرگترین سرمایه رسانه است به این ترتیب به حداکثر خواهد رسید، این غایت در گرو آن است که مجموعه اصول اخلاق خبررسانی قرآنی و روایی به طور سیستماتیک و در کنار هم، مورد توجه و کاربرد قرار گیرد تا خبررسانی را به خبررسانی برخواسته از دین تبدیل کند.
خلاصه ماشینی:
"در اطمینان به خبر دو نکته ضروری است : اول ، آنکه خود خبرنگار باید مورد اعتمـاد باشد، یعنی بدانیم که اهل مسامحه کاری و تخلف نیست ؛ دوم ، آنکه قواعد کـافی بـرای درک صحیح خبر و گزارش همه ابعاد ظریف آن را داشته باشد؛ در قرآن «آیه نبـاء» برجسـته تـرین ویژگی اخلاقی خبر «موثق بودن » را بیان میفرماید: «یا أیها الذین آمنوا إن جاءکم فاسق بنبأ فتبینوا أن تصیبوا قوما بجهالۀ فتصبحوا علی مـا فعلتم نادمین » (حجرات :٦) «ای مؤمنان اگر فاسقی خبری آورد درباره آن تحقیق کنیـد، مبـادا بـه گروهـی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید».
این رویکردهای اخلاقی در ارائه خبر از نگاه قرآن و اهل بیت درباره این کارکرد مهم وحیاتی رسانه است در درون همه این اصول نگاه اخلاق مدارانه اسلام به انسان و توجه به مسیر کمـال و سـعادت جامعـه انسـانی اسـت و از ایـن رو تـأثیر اخبـار و پیامدهای آن با اهمیت تلقی شده است ؛ در اسلام ، خبررسان تنها وظیفه اش رسانیدن خبـر بـه مخاطبان و تأمین حس کنجکاوی و اقناع مخاطبان نیست ، بلکه در ازای حـرف و عمـل خـود مسئولیت دارد رضایت مخاطبین در نظر مسئولان رسانه و علـم ارتباطـات بـه عنـوان عـاملی حیاتی مطرح است و از نظر قرآن و روایات جزئی از هدف خبررسانی است ."