چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین تاثیر آموزش مهارتهای مقابله ای با رویکرد دینی بر میزان تاب آوری زندانیان زن صورت گرفته است. زنان زندان مرکزی استان قم پس از پاسخ به پرسش نامهی تاب آوری مورد آموزش مهارتهای مقابلهی اسلامی توکل، ذکر خداوند، صبر، دعا، مناجات، اعتراف و توبه، نماز، امیدواری به خداوند قرار داده شدند. سپس، مورد پسآزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از شاخص های توصیفی و آزمون T استفاده شده است. بر طبق یافته های پژوهش آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد دینی بر افزایش تاب آوری موثر است. بر این اساس می توان گفت از مهارتهای مقابله ای دینی می توان برای افزایش تابآوری استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین سؤال پژوهش حاضر عبارت است از: آیا آموزش مهارت های مقابله ای با رویکرد دینی بر افزایش تاب آوری در بین زندانیان زن استان قم مؤثر است ؟ روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر در قالب طرح شبه آزمایشی، پیش آزمون و پس آزمون یـک گروهـی اجـرا شده است .
نتایج آزمون T میانگین انحراف استاندارد انحراف از میانگین t درجه آزادی Sig 0/047 13 -2/192 4/639 17/356 -10/169 نتیجه گیری با توجه به تأثیر متغیرهای روان شـناختی بـر جـرم و بزهکـاری، پـژوهش حاضـر متغیـر تاب آوری را در گروه زندانیان زن مورد مداخله قرار داده است .
در پـژوهش حسـین ثابت (١٣٨٧) نشان داده شده است که تأثیر آموزش صـبر برکـاهش اضـطراب و افسـردگی و افزایش شادکامی عاملی اثرگذار میباشد که این یافته با اثرگذاری مهارت مقابلـه ای صـبر بـر افزایش تاب آوری در گروه زنان زندانی تحقیق حاضر هماهنگ میباشد.
تأثیر مهارت هـای ذکـر خداونـد، مناجـات ، توبـه و نمـاز بـر تـاب آوری کـه در واقـع مجموعه ای از مهارت های ارتقادهنده ی معنویت در انسان هستند هماهنگ بـا پـژوهش هـایی است که رابطه ی تاب آوری با معنویت و مذهب را مستقیم و معنادار نشان داده اسـت (حسـینی قمی و سلیمی بجستانی، ١٣٩٠؛ حمید و همکاران ، ١٣٩١؛ صیدی و همکاران ، ١٣٩٠؛ هاشمی و جوکار، ١٣٩٠).
از آن جایی که مهارت های مقابله ی مذهبی مهارت هایی مؤثر بر افزایش تاب آوری در بین زنان زندانی بوده است پیشنهاد میشود که در مرحله ی اول این آموزش ها بر سایر گـروه هـای جامعه ی نیز ارائه شود."