چکیده:
عقب نشینی رژیم صهیونیستی از لبنان در سال ٢٠٠٠ و شکست دوبارة آن در جنگ ٣٣ روزه بسیاری از کارشناسان را با این پرسش مواجه ساخت که حزب الله با تکیه بر چه عواملی توانست رژیم اشغال گر قدس را شکست دهد؟ برخی از متخصصان بهره گیری موفق حزب الله از عملیات روانی را مهم ترین عامل پیروزی آن میدانند. اما به نظر می رسد راهبرد عملیات روانی تنها یکی از عوامل پیروزی مقاومت است . ترکیبی که حزب الله از جنگ چریکی و عملیات روانی و ابعاد سمبلیک عمل جمعی به عمل آورد، نقشی مهم در موفقیت حزب الله داشت . این مقاله با تقسیم مخاطبان حزب الله به سه دسته مخاطب بیطرف ، دشمن و داخلی، عملیات روانی حزب الله و چگونگی ترکیب آن را با جنگ چریکی و ابعاد سمبلیک عمل جمعی بررسی میکند.
خلاصه ماشینی:
"رژیم صهیونیستی در این دو عملیات عملا به هیچ یک از اهداف خود دست نیافت زیرا از یک سو به علـت حساسیت جامعه خود نسبت به تلفات قادر به حمله زمینی نبـود و بـدون حملـه زمینـی از بـین بـردن رزمنـدگان مقاومت امکان ناپذیر نبود و دیگر اینکه حزب الله در پاسخ به حملات هوایی و توپخانه ای، شـهرکهـای شـمال آن را بمباران میکرد که باز هم تلفات انسانی در پی داشت و افکار عمومی در رژیم صهیونیستی به حکومـت بـرای آتـش بس فشار میآورد.
مطرح کردن مقاومت به عنوان هدف اصلی، نتایج مهم دیگری نیز در بر داشت ؛ حزب با اعلام این مطلب که سلاح خود را در درگیریهای داخلی به کار نخواهد برد، بهانه را از دست دشمنان داخلی و خارجی خود که خواهان خلع سلاح آن بودند، گرفت و تبلیغات فرقه گرایانه رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف بین 1 نیروها را نیز خنثی کرد.
برنامه های المنار، مصاحبه با رهبران فلسطینی مخـالف رونـد سـازش و گروه های جهادی، پخش مرتب اخبار داغ درگیریهای رژیم صهیونیستی و فلسطینیها و پخش موسیقی همـراه بـا کلیپ هایی از حملات حزب الله علیه تأسیسات نظامی و جنگ بین فلسطین و ارتش صهیونیسـتی را شـامل میشـد.
راهبرد عملیات روانی حزب الله به جای اینکه صرفا از طریق تهدید نظامی ترس را در مخاطـب دشـمن برانگیـزد، بیشتر بر ارائه تصویری بهتر از خود نزد مخاطب داخلی و بیطرف تأکید داشت و از این حیث در مقابل راهبرد رژیم صهیونیستی بود."