چکیده:
قدرت نرم توانایی دستیابی به اهداف و آمال مطلوب از طریق جلب حمایت افکار عمومی جامعه و نخبگان، و اقناع اذهان به جای اعمال فشار است. این بعد متاخر قدرت، از منابع فرهنگ، عقاید، باورها، و آداب و سنن اجتماعی نشئت میگیرد. پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات در دوران جدید به رشد روزافزون ارتباطات منجر شده و مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است. امروزه این قدرت نقش مهمی در عرصه روابط بینالملل و مانور واحدهای سیاسی یافته است. با توجه به این مسئله، پرسش اساسی این است که تاثیر قدرت نرم در مدیریت تعارضات بینالمللی به چه میزان است. ژوزف نای بر این تاثیر تاکید میورزد و معتقد است امریکا در نقش کشوری که بیشترین توانایی را در این زمینه دارد میتواند با استفاده از این قدرت نقش مهمی در کنترل و هدایت تعارضات جهانی ایفا کند. این مقاله الگوی نگرش غربی به مقوله قدرت نرم را از منظر برجستهترین صاحبنظران آن ارائه، و فرصت شناسایی راهکارها و روشهای امریکا در پروژه فروپاشی نظامهای مخالف خود را به دست میدهد.
خلاصه ماشینی:
"نه تنها ایالات متحده اداره ای در این خصوص تشکیل داد بلکه در طول سال های اولیه پیش از ورود امریکا به جنگ ، این امر به هدف اصلی تلاش های کشورهای دیگر تبدیل شد، طوری که بریتانیا و آلمان نیز برای ترسیم تصویر مطلوب از خودشان در افکارعمومی امریکا به رقابت 1 Alliance Francaise پرداختند.
در سال ١٩٣٧، آنتونی ایدن وزیر امور خارجه بریتانیا درباره ارتباطات جدید تصریح کرد، «البته ، کاملا حقیقت دارد که تبلیغات فرهنگی مناسب نمیتواند تصویری را که یک سیاست خارجی نامناسب ایجاد کرده است بازسازی و اصلاح کند، اما اغراق نیست بگوییم که حتی بهترین سیاست های دیپلماتیک نیز در صورتی که وظیفه اصلی خود یعنی تفسیر و اقناع را که جریان مدرن به وجود آورده است نادیده بگیرد، شکست میخورد.
٢٤ دیپلماسی عمومی در عصر اطلاعات انعکاس تصویر مثبت از یک کشور امر جدیدی نیست ، اما شرایط برای قدرت نرم در سال های اخیر به نحو چشمگیری متحول شده است .
هر کدام از این سه بعد دیپلماسی عمومی نقشی مهم در کمک به ایجاد یک تصویر خوشایند از کشور ایفا میکنند که میتواند چشم اندازهای کشور را برای به دست آوردن نتایج مطلوب اش بهبود بخشد؛ اما حتی بهترین تبلیغات و آگهی نمیتواند تولیدی را که مردم نمیپسندند به فروش برساند و سیاست هایی که متکبرانه هستند احتمال دارد بـه جـای تولید قدرت نرم ، به تحلیل بروند."