چکیده:
امروزه آموزش زبان، با روشهای گوناگونی انجام میگیرد و به عنوان رشتهای دانشگاهی، با رویکردی کاملا علمی تدریس میشود. روشهای آموزش زبان، با توجه به هر یک از مهارتهای زبانآموزی و اینکه چه روشها و وظایفی را از زبانآموزان انتظار دارند، گوناگون است. امروزه مراکز آموزشی و اساتید زبان، با بهرهگیری از فناوری¬های نو و انواع علوم و فنون و روش¬های ارائه، میکوشند تا هم سرعت و هم کیفیت آموختن را بیشتر کنند؛ به همین سبب از وبسایتها و نرمافزارهای زبانآموزی بسیار استقبال میشود. این روش نوین که در علوم و رشته¬های گوناگون قابلیت اجرا دارد، بهطور کلی با عنوان «آموزش الکترونیک» شناخته می¬شود. زبان فارسی به عنوان یکی از مولفه¬های هویتی و فرهنگی ایرانیان نیازمند توجه و سرمایهگذاری برای گسترش و افزودن گویشوران آن است. استفاده از فرصت پیش آمده در فضای فناوری کمک می¬کند تا با صرف هزینههای کمتر و با روش¬های بسیار آسان زبان فارسی را معرفی کنیم و آموزش دهیم. به عبارتی: آسان و و ارزان بودن، دو ویژگی بسیار موثر در آموزش الکترونیک برای جذب زبانآموزان بیشتر است.
مقالهی پیش رو با معرفی این روش¬های نوین آموزش، فرصتهای بسیاری را که این روشها در گسترش آموزش زبان فارسی ایجاد میکنند بررسی کرده و زمینه آشنایی بیشتر با روش¬های الکترونیک و استفاده از ظرفیت و پتانسیل آنها برای معرفی و ترویج زبان پارسی فراهم میکند. همچنین مزایا و نواقص این روشها نیز به اختصار بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
مقالة پیش رو با معرفی این روش¬های نوین آموزش، فرصتهای بسیاری را که این روشها در گسترش آموزش زبان فارسی ایجاد میکنند بررسی کرده و زمینه آشنایی بیشتر با روش¬های الکترونیک و استفاده از ظرفیت و پتانسیل آنها برای معرفی و ترویج زبان پارسی فراهم میکند.
اهمیت و ضرورت تحقیق پتانسیل آموزش از راه الکترونیک و فرصت¬های بیشماری که این روش پیش روی زبانآموزان قرار می¬دهد، بسیاری از روش¬های متدوال سنتی و مؤسسات بزرگ را به سوی اینگونه از آموزش سوق داده است.
اما در زبان فارسی، از مقالاتی که با این رویکرد نگاشته شده، می¬توان به (تاجالدین/ نعمتی 1391، پژوهش¬نامه آموزش زبان فارسی) با عنوان «بررسی تأثیر آموزش از طریق رایانه در مقایسه با روش سنتی بر میزان یادگیری زبانآموزان غیر فارسی زبان» اشاره کرد که به بررسی موردی یک مدرسه بینالمللی در تهران پرداخته و به صورت مقایسه¬ای از تأثیر استفاده از تکنولوژی بر آموزش زبان سخن گفته است.
4 ـ 3 ارزان بودن در آموزش زبان، نیاز به کتاب و دیگر وسایل آموزشی وجود دارد که ممکن است هزینههای بالایی داشته باشد؛ اما دسترسی به اینترنت و حتی خرید آنلاین منابع آموزشی، یکی از ارزان¬ترین روش¬های یادگیری است.
کولی و اسلاتر (1990:3) چهار دلیل برای استفاده از ادبیات در روند آموزش زبان بیان کرده¬اند: منابع معتبر و ارزشمند: بسیاری از کلاس¬های آموزش زبان به تدریس موقعیت-های رایج زندگی میپردازند؛ اما ادبیات با فرا رفتن از این سطح، منبعی بسیار ارزشمند و لذتبخش شمرده می¬شود.