چکیده:
شهریارنامه یکی از منظومههای پهلوانی نسبتا مفصل پس از شاهنامه فردوسی است که آغاز و انجام آن افتاده است. این منظومه تنها منظومه پهلوانی پس از شاهنامه است که به یکباره و بدون هیچ مقدمهای آغاز میشود و بیفرجام به پایان میرسد و چندان توفیقی در میان عامه مردم نداشته است. به نظر میرسد دشواری ابیات، گسستگی پیوند معنایی میان بخشهای مختلف داستان، افتادگیهای روایت به ویژه در آغاز و پایان داستان از عوامل موثر در پذیرش نیافتن این منظومه در میان مردم بوده باشد. در منطقه کوهمره سرخی، چهار روایت شفاهی از منظومههای پهلوانی پس از شاهنامه موجود است که از این میان، دو روایت «برزونامه» و «بانوگشسب نامه» در میان برخی از قصهگویان و راویان رواج دارد اما دو روایت «فرامرزنامه» و «شهریارنامه» در ذهن و زبان مردم جایگاهی ندارد. این دو روایت تنها به وسیله مسنترین و معروفترین نقال این منطقه- علی حسین عالی نژاد، آخرین بازمانده نقالان و راویان منطقه- روایت میشود. در روایت وی منظومه دارای آغاز و پایانی سنجیده و روشن است و سراینده آن نیز – که بر اساس تحقیقات انجام شده معلوم نیست- مشخص است. در این جستار تلاش شده است با رویکردی تحلیلی به مباحث زیر پرداخته شود: ذکر خلاصهای از آغاز و انجام داستان در روایت نقالی موجود، بررسی و تحلیل عناصر بومی و اساطیری در روایت نقالی، پاسخ به این پرسش که آیا راویان به نسخهای کامل از منظومه شهریارنامه دسترسی داشتهاند یا خود دست به آفرینش آغاز و انجام منظومه زدهاند، اشارهای به تفاوتها و شباهتهای روایت نقالی و روایت منظوم، ذکر حکایت چگونگی سرایش منظومه و پاسخ به این پرسش که تا چه میزان میتوان به درستی این حکایت اعتماد کرد.
&Scaronahryârnâmeh is one of comparatively voluminous epics composes after the &Scaronâhnâmeh، but its commencement and ending is lost. This is the only heroic epic that begins suddenly with no introduction and also ends abruptly without any conclusion. Amongst the verses composed after the &Scaronâhnâmehhas met little welcome in the public. It seems that the difficulty of verses، meaning detachment، between different segments of the story andnarrative lacuna، especially at the beginning and the end of the story could be one of effective factors of this work’s being abandoned among people. In Kohmarreh-Sorkhi Region there are four oral narratives of heroic verses composed laterthan the &Scaronâhnâmeh among which، BorzÅ«nâmeh and BânÅ«go&scaronasbnâmeh are rampant among some storytellersand narrators، but Farâmarznâmeh and &Scaronahryârnâmeh have been abandoned by the public’s mentality. These recent two are narrated only by the oldest storyteller of the region، Alihossein Âlinežâd. In his narration، the verses have meaningful and lucid beginning and ending and the composer of this work is known- although he is unknown according to all studies done. This essays tries to accomplish these three with an analytical approach: 1- to mention a summary of the commencement and the end of the story in the extant storytelling narrative and responding to the question of whether the narrators have had access to a complete version of the work or they have independently created a beginning and an end for it 2- to point out the differences and the resemblances between the storytellers’ narrative and the versified one 3- to mention the story of how the versified work was created and to answer the question of how much one can trust the integrity of this story.