چکیده:
همبودی سوءمصرف مواد و اختلالات اضطرابی، در مطالعات مختلف به اثبات رسیده و تلویحات بالینی زیادی را به همراه داشته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت;های معنوی بر افکار اضطرابی دختران نوجوان تحت درمان با متادون بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر به;صورت هدف;مند انتخاب و سپس در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش بصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه، دو بار در هر هفته به مدت دو ساعت آموزش مهارت;های معنوی را به شیوه گروهی دریافت کردند. ابزار به;کار رفته در این پژوهش، مقیاس افکار اضطرابی بود که به صورت پیش;آزمون و پس;آزمون اجرا شد. داده;ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون تحلیل کوواریانس یک;متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته;ها نشان داد که پس از آموزش مهارت;های معنوی، میزان نمره افکار اضطرابی بیماران گروه آزمایش کاهش یافت و از نظر آماری معنی;دار بود. باتوجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می;شود که این نوع آموزش در کنار درمان;های دارویی برای کاهش افکار اضطرابی و افزایش سلامت;روانی نوجوانان تحت درمان با متادون در نظر گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
تأثیر آموزش مهارت های معنوی بر افکار اضطرابی دختران نوجوان تحت درمان با متادون یوسف رنجبرسودجانی ١، کبیر شریفی ٢، ام النبی خزائی 3 چکیده همبودی سوءمصرف مواد و اختلالات اضطرابی، در مطالعات مختلف به اثبات رسیده و تلویحات بالینی زیادی را به همراه داشته است .
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت های معنوی بر افکار اضطرابی دختران نوجوان تحت درمان با متادون بود.
باتوجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که این نوع آموزش در کنار درمان های دارویی برای کاهش افکار اضطرابی و افزایش سلامت روانی نوجوانان تحت درمان با متادون در نظر گرفته شود.
Hills, Paice, Cameron & Shot 2.
نتایج مطالعه برومندزاده و کریمی ثانی (١٣٩٤) نشان داد که آموزش مهارت های معنوی بر کاهش اضطراب و افزایش سلامت عمومی دانش آموزان مؤثر است .
بر اساس آنچه بیان شد و با توجه به اهمیت به کارگیری مداخلات درمانی در کنار دارو درمانی به عنوان یک روش مکمل در درمان افکار اضطرابی به عنوان یکی از عوامل گرایش به مصرف مواد مخدر (نوری و همکاران ، ١٣٨٩) پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت های معنوی بر کاهش افکار اضطرابی دختران نوجوان تحت درمان با متادون انجام شد.
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت های معنوی بر افکار اضطرابی دختران نوجوان تحت درمان با متادون در جدول ٣ ارائه شده است .
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های معنوی بر افکار اضطرابی دختران نوجوان تحت درمان با متادون بود.