چکیده:
گسترش حمل و نقل عمومی می تواند به بهبود وضعیت ترافیک کمک کند اما اگر کیفیت حمل و نقل عمومی پایین باشد و نتواند اعتماد مردم را جلب کند باعث شلوغی و ازدحام ترافیک می شود. هدف انجام این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی مسافران شهری از کیفیت خدمات حمل و نقل شهری در کلانشهر اهواز می باشد. تحقیق حاضر از نظر روش توصیفی – تحلیلی و ازنظر هدف کاربردی است. جهت جمع آوری اطلاعات برحسب مقتضیات پژوهش از شیوه کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری موردمطالعه شامل کل شهروندان مناطق ۷ گانه شهر اهواز می باشد. حجم نمونه بدست آمده براساس فرمول کوکران در جامعه مورد مطالعه 350 نفر از مسافرانی بودند که در مسیر حرکت و داخل اتوبوس به صورت تصادفی ساده در طول ساعات اولیه صبح، بعد از ظهر و شب انتخاب شده اند و سپس برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسش نامه از نرم افزار آماریSPSS استفاده گردیده است. نتایج توصیفی به دست آمده نشان می دهد که 4 درصد افراد مورد پرسش کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی شهری را خیلی خوب، 9/26 درصد افراد خوب، 7/42 درصد کیفیت این نوع خدمات را متوسط، 18 درصد ضعیف و 3/8 درصد مسافران کیفیت خدمات عمومی شهری در شهر اهواز را خیلی ضعیف توصیف کرده اند. بنابراین نتایج حاصل از آزمون t تک نمونه ای گویای آن است که رضایت شهروندان اهوازی از کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی با میانگین(1/3) در سطح متوسط به بالایی قرار دارد. همچنین این آزمون نشان می دهد که بین مناطق 7 گانه شهر اهواز از لحاظ رضایتمندی تفاوت وجود دارد. با توجه به میانگین به دست آمده می توان گفت که شهروندان مناطق1، 6، 7 و 2 به ترتیب بیشترین رضایت را از کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی شهری دارند، و کمترین رضایت نیز مربوط به منطقه 8شهری اهواز می باشد. و در نهایت نتایج به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون حکایت از آن دارد که بین متغیرهای مستقل(سن، جنس، تحصیلات، درآمد، شغل) و متغیر وابسته(رضایتمندی) رابطه مثبتی وجود دارد. اما در این بین، مولفه درآمد با میزان همبستگی 573/0 و سطح معنی داری 034/0 و مولفه شغل با ضریب 562/0 و سطح معنی داری 036/0 رابطه مثبت و معنی داری با متغیر وابسته داشته اند.
The development of public transport can help to improve the traffic situation، but if the quality of public transport is low and the confidence can cause traffic congestion. The aim of this study was to evaluate satisfaction with the quality of urban passenger transport services in the metropolitan city of Ahvaz. This study in terms of cross - and in terms of functional purpose. For data collection requirements in terms of research، library and field method is used. The study population included all residents 7Ganh Ahvaz. The sample obtained by the sample in the study population of 350 passengers who were in the path of the bus randomly during the early hours of the morning، afternoon and evening are selected and then to analyze the data Inventory of SPSS software has been used. Descriptive results obtained show that 4% of people questioned the quality of public transport، urban and very good، 26.9% good people، 42.7% of the quality of this type of service average، 18% weak and 8.3% of passengers on public services in the city Ahvaz has been described as very poor. The one-sample t-test results indicate that the Ahvaz citizen satisfaction with the quality of public transport services، with an average (3.1) is located in the upper moderate. The test also shows that 7 children in Ahvaz between regions in terms of satisfaction there. According to the average obtained can be said that residents 1، 6، 7 and 2، respectively، the most satisfaction with the quality of urban public transport services، and least satisfied in the District 8 of Ahvaz. And finally the results of the Pearson correlation coefficient implies that the independent variables (age، sex، education، income، occupation) and the dependent variable (satisfaction) there is a positive relationship. But in the meantime، the income component of the correlation coefficient of 0.573 and a significance level of 0.034 and 0.562 with a significance level of 0.036 job component and a significant positive correlation with the dependent variable.
خلاصه ماشینی:
پرسش های اساسی که در این تحقیق به دنبال پاسخگویی به آنهاست ، عبارتند از: رضایت شهروندان مناطق ٧گانه شهر اهواز از کیفیت خدمات حمل و نقل شهری به چه میزان است ؟ آیا بین مناطق شهر اهواز از لحاظ رضایت از حمل و نقل عمومی شهری تفاوت وجود دارد؟ بین مؤلفه های عمومی (سن ، جنس ، تحصیلات ، وضعیت شغلی ، درآمد) و میزان رضایتمندی از خدمات حمل و نقل شهری ارتباط وجود دارد؟ پیشینه تحقیق قرخلو و همکاران (١٣٨٩) در پژوهشی به ارزیابی و تحلیل کارایی سامانه حمل و نقل و رضایت عمومی از آن در کلان شهر تهران پرداخته اند، و تحلیل های صورت گرفته که بر اساس تحلیل پرسشنامه و اطلاعات سازمان های مربوط و بهره گیری از آزمون های SPSS استوار بوده است ، ضمن وجود برخی مشکلات کارکردی و شکلی بهره گیری از آزمو ن های نرم افزار این سامانه در کلان شهر تهران ، حاکی از تأثیرات مثبت این سامانه بر حمل ونقل عمومی و تأثیرات مطلوب زیست محیطی ، اجتماعی و اقتصادی آن در این شهر است ، به طوری که رضایت مردم را به میزان زیادی تأمین کرده است .
6 56/70 4/17 8/17 2 4 3/15 منطقه ٨ 3 7 3 8 10 26 11 30 10 26 3/42 کل 14/33 4/09 94 26/86 149/5 42/72 63/17 18/05 29 8/29 2/99 ب -یافته های تحلیلی میزان رضایت شهروندان شهر اهواز از کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی شهری در سطح متوسطی قرار دارد.