چکیده:
ابر پروژه های حمل ونقل شهری، نظیر توسعه بزرگراه ها، تقاطع های غیرهمسطح، احداث مترو، قطار شهری، پروژه هایی پرهزینه و پرمخاطره هستند که عمدتا به دلیل جذابیت آن ها برای مدیران و سیاستمداران شهری و به رغم پیش بینی برخی تبعات و هزینه ها، ساخته می شوند. شهر تهران، طی دو دهه اخیر، تعداد زیادی ابر پروژه حمل ونقل شهری را تجربه کرده است که به نظر می رسد نتوانسته اند پاسخگوی چالش های ترافیکی شهر تهران باشند. در این مقاله، پس از مرور چالش های ابر پروژه های حمل ونقل شهری و سیاست های مختلف مدیریت حمل ونقل شهری، از طریق مطالعه کیفی، چگونگی، خاستگاه ها و نتایج ازجمله تبعات پروژه های سرمایه گذاری کلان در حوزه حمل ونقل شهری در شهر تهران را بررسی می کند و از این طریق به ارزیابی هم راستایی آن ها با اهداف توسعه پایدار را می پردازد. نتیجه نشان می دهد که ابر پروژه ها در شهر تهران، در تضاد با اهداف توسعه پایدار و فرم شهری منتهی به الگوهای سفر پایدار است.
Transportation megaprojects، including highways، intersections، tunnels، subway، light rail transit، tram and etc.، are expensive and risky projects. The projects are highly the result of urban managers and policy makers’ decisions. In fact، despite their predicted consequences and costs، the projects are considered as the priorities in cities due to their attractiveness for managers. Researches and experiences show that the projects usually lead to cost overrun، failure to meet objectives and schedule، social tensions، public dissatisfaction and unwanted immigration.
Tehran as a metropolitan city، applied transportation plans and programs to meet its considerable traffic challenges. Since two decades ago، the city has constructed several transportation megaprojects including highways، intersections and metro as well as addressing a few sustainable transportation approaches، modes and guidelines in the related plans and programs.
This paper aims to analyze the efficiency of large investment transportation projects as the solutions for transportation improvement in Tehran and addresses their various aspects including their social consequences، economic and technical results. The research question is if the transportation megaprojects in Tehran are in consistent with sustainable development approach? Therefore، at first، the general characteristics and challenges of transportation megaprojects as the transportation improvement policies and the sustainable transportation management system recommended in the related literature are reviewed. Then، it studies transportation megaprojects that have been built since 2000 in Tehran، including the construction of highways، intersections and metro. It qualitatively analyzes the transportation megaprojects in Tehran and assess those regarding their compatibility with sustainable development. The necessary data and information are gathered from published documents and statistics and newspaper articles. The results show that transportation megaprojects in Tehran are mostly vehicle-friendly and are not in accordance with sustainable urban form. In other words، many of those were not defined based on an integrated transportation and urban planning process، and the social and environmental impact assessments of such megaprojects have been ignored.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ، پس از مرور چالش های ابر پروژه های حمل ونقـل شـهری و سیاست های مختلف مدیریت حمل ونقل شهری ، از طریق مطالعه کیفـی ، چگـونگی ، خاسـتگاه هـا و نتـایج ازجملـه تبعـات پـروژه هـای سرمایه گذاری کلان در حوزه حمل ونقل شهری در شهر تهران را بررسی می کند و از این طریق به ارزیابی هم راستایی آن ها بـا اهـداف توسعه پایدار را می پردازد.
مسائل مختلـف مربـوط بـه ابـر پـروژه هـای زیرسـاختی و حمـل ونقـل در تصـویر ١ خلاصه شده است : ابرپروژه های زیرساختی و حمل و نقل شهری خاستگاه ابرپروژه ها چالش های ساخت تبعات ابرپروژه ها ابرپروژه ها جذابیت های پروژه برای مدیران و تأمین منابع مالی ، ضرر اقتصادی به دلیل سرریز هزینه ها یا سیاستمداران ، سرریز هزینه ها، طولانی شدن ، طولانی شدن پروژه ، جذابیت پروژه برای مهندسین و پیمانکاران ، پیچیدگی های فنی ، مهاجرت ها و کوچ اجباری وسیع ، منافع مالی برای سرمایه گذاران و پیمانکاران ، مشکلات پیش بینی نشده فنی و تکنیکی ، نارضایتی و بی اعتمادی تعداد زیادی از جذابیت طراحی جذاب و ویژه برای مردم ، تعداد زیاد ذینفعان ، شهروندان ، خوش بینی مدیران و مسئولین تعارض منافع و تقاضای ذینفعان ، بروز اعتراضات و تنش های اجتماعی ، باور به گریزناپذیر بودن این پروژه ها و تسریع دشواری مدیریت ذینفعان ، تخریب منابع محیط زیست ، برای اجرا اعتراضات و مقاومت اجتماعی ، تشدید نابرابری در توزیع منابع و امکانات موانع و ناهماهنگی های سازمانی ، عدم تطابق قوانین سطوح مختلف ، آلودگی تصویر ١-موضوعات مربوط به ابرپروژه های زیرساختی و حمل و نقلی از منظر نظریات مختلف سیستم مدیریت حمل ونقل شهری و توسعه پایدار: تحول دانش برنامه ریزی حمل ونقل شهری و برنامه ریزی کـاربری زمـین شهری پس از چند دهه تأکید بر برنامه ریزی های کمی و مطالعات و برنامه ریزی ترابری با توجه به کاربری زمین (از نیمه قرن بیستم تـا اواخر قرن بیستم )، با عدم تحقق پیش بینی ها و گسترش روزافزون تقاضا روبه رو شد.