چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کیفیت زندگی درمانی بر مولفه های سرمایه روان شناختی (خود کارآمدی، امیدواری، تاب آوری وجهت گیری به زندگی) در دانشجویان دخترانجام شد. روش پژوهش آزمایشی و جامعه آماری، دانشجویان دختر روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور شهرضا بودند که از بین آن ها به صورت تصادفی ساده 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزش کیفیت زند گی درمانی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسش نامه سرمایه روان شناختی(مک گی، 2011) بود وداده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری(MANCOVA) تحلیل شد. نتایج نشان داد که در پس آزمون پس از کنترل پیش آزمون، بین گروه آزمایش و گواه درامیدواری، تاب آوری و جهت گیری به زندگی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که در پیگیری پس از کنترل پیش آزمون در خودکارآمدی، امیدواری و در جهت گیری به زندگی بین گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بـر همـین اسـاس از آنجـایی کـه در کمتـر پژوهشی تأثیر کیفیت زنـدگی درمـانی بـر مؤلفـه هـای سـرمایۀ روان شـناختی در میـان جمعیت غیربالینی مورد توجه قرار گرفته است ؛ در ایـن پـژوهش تعیـین تـأثیر کیفیـت زندگی درمانی بر مؤلفه های سرمایۀ روان شناختی در میـان دانشـجویان دختربـه عنـوان هدف نظر گرفته شد، تا از یک طرف شواهدی علمی و از طرف دیگر زمینه های اسـتفاده از این رویکرد درمانی ـ آموزشی در میان گروه های غیربالینی و دانشجویی فراهم شود.
نتایج تحلیل کو واریانس چند متغیری بر پس آزمون ابعاد سرمایۀ روان شناختی پس از کنترل پیش آزمون ابعاد سرمایه روان شناختی مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات ضریب F معناداری مجذور سهمی اتا توان آزمون 1 خودکارآمدی 27/66 1 27/66 1/54 0/22 0/05 0/23 2 امیدواری 78/48 1 78/48 5/66 0/02 0/15 0/63 3 تاب آوری 22/08 1 22/08 3/66 0/05 0/11 0/46 4 جهت گیری به زندگی 54/13 1 54/13 8/79 0/006 0/22 0/82 چنان که در جدول ٤ مشاهده می شود، در مرحله پس آزمون بین خودکارآمـدی گـروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری (١٥٤=F و ٠٠٥<p) وجود ندارد، امـا بـین امیـدواری دوگروه (٥٦٦=F و ٠٠٥>p، مجذور سهمی اتا برابر با ٠/١٥ و توان آزمون نیز برابـر بـا ٠/٦٣) تفاوت معنادار است .
همچنین در مرحله پس آزمون بین تاب آوری گروه آزمایش و این پژوهش که با هدف تعیین تـأثیر کیفیـت زنـدگی درمـانی بـر مؤلفـه هـای سـرمایۀ گواه (٣٦٦=F و ٠٠٥≥p، مجذور سهمی اتا و توان آزمون نیز به ترتیب برابر بـا ٠/١١ و روان شناختی در دانشجویان دختر اجرا شد، شواهدی از تأثیر کیفیت زندگی درمانی بـر ٠/٤٦) و بین جهت گیری به زندگی گروه آزمـایش و گـواه (٨٧٩=F و٠٠١>p، مجـذور مؤلفه های سرمایۀ روان شناختی دانشجویان دختر به دست داد."