چکیده:
وجود اطلاعات شفاف یکی از الزامات کارایی بازار سرمایه است . شفافیت و افشا از اجزای اساسی راهبری شرکتی است و شفافیت بالاتر و افشای بهتر، اطلاعات بیشتری را در خصوص نحوه اداره شرکت برای ذینفعان فراهم می کند. از آن جا که واحدهای اقتصادی هزینه افشای اطلاعات را تقبل می کنند، اطلاعات افشا شده ، همواره کمتر از اطلاعاتی است که واقعا وجود دارند. افشای بیشتر اطلاعات ، عدم اطمینان کمتری به همراه دارد لیکن برای افشا نیز محدودیت هزینه - فایده باید لحاظ شود. در این تحقیق رابطه بین شفافیت و افشا با اندازه بررسی شده است . همچنین به دلیل تاثیر شفافیت بر هزینه سرمایه از یک جایگزین به نام ارزش بازار به ارزش دفتری شرکت ها، که در تحقیقات قبلی مورد تاکید بود،استفاده شده است و رابطه این دو نیز بررسی شده است . برای تعیین سطح شفافیت و افشای شرکت ها از مدل موسسه استاندارد اند پورز استفاده گردیده است . این مدل سطح شفافیت و افشای شرکت ها را در سه بخش ساختار مالکیتی و حقوق سرمایه گذاران ، شفافیت مالی و افشای اطلاعات و فرایندها و ساختار مدیریت و هیئت مدیره اندازه گیری می کند. این تحقیق شامل نمونه ای به تعداد ٧٠ شرکت بوده و برای ارزیابی نتایج ، از اطلاعات سال مالی ١٣٨٧ شرکت ها استفاده شده است . نتایج این تحقیق نشان داد که بین شفافیت و افشا با اندازه شرکت رابطه معنادار وجود داشته و جهت رابطه مستقیم است . اندازه توان تبیین شفافیت و افشا به میزان ١٧ درصد را دارد. همچنین مشخص شد بین شفافیت و افشا با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری که معرف هزینه سرمایه است ، رابطه معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق تلاش شده است تا علاوه بر ارزیابی سطح شفافیت و افشای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، رابطه سطح شفافیت و افشا با اندازه شرکت و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری نیز مورد بررسی قرار گیرد.
در این مدل سؤالات مربوط به شفافیت و افشا در سه گروه زیر مطرح شده اند: ساختار مالکیتی و حقوق سرمایه گذاران شفافیت مالی و افشای اطلاعات فرآیند و ساختار هیئت مدیره مدل بو توسان این مدل شامل ٦٣ سؤال در پنج بخش به شرح زیر می باشد: اطلاعات پیشینه شرکت خلاصه ای از نتایج تاریخی اطلاعات آماری غیر مالی کلیدی اطلاعات بودجه ای مباحث و تحلیل های مدیریتی در این مدل سؤالات دارای اوزان مختلف بوده و در مجموع ١٢٧ امتیاز برای سؤال ها در نظر گرفته شده است .
وجود اطلاعات و نظارت بیشتر، معاملات بیشتر سهام ، نقد شوندگی بالاتر سهام و دوران توقف کوتاه شرکت های پذیرفته شده در بازار اول بورس اوراق بهادار سبب شد تا برای ارزیابی سطح شفافیت و افشای اطلاعات ، این شرکت ها را به عنوان جامعه آماری انتخاب و از صورت های مالی و گزارش هیئت مدیره به مجمع عمومی آن ها استفاده نماییم .
نتایج تجزیه و تحلیل و ارزیابی یافته ها در نگاره شماره (١) میانگین امتیاز کسب شده شرکت ها در ٣ بخش تابلو اصلی، تابلو فرعی و کل بازار اول برای سطح شفافیت و افشا در ٤ بخش کلی، ساختار مالکیتی و حقوق سرمایه گذاران (گروه ١)، شفافیت مالی و افشای اطلاعات (گروه ٢) و فرآیند و ساختار هیئت مدیره (گروه ٣) رسم شده است ."