چکیده:
همزمان با تغییرات سریع فنون و مهارت ها و ظهور پدیده های نوین در فناوری اطلاعـات و تـاثیر آن هـا بـر شـیوه هـا و روش های زیستن فرایند یادگیری نیز که یکی از ارکان اساسی و بنیادین جوامع اسـت متحـول و دگرگـون شـده اسـت . گسترش تحولات در عرصه فناوری اطلاعاتی و ارتباطی تاثیرات چشمگیری روی جنبه های مختلف زندگی بشـر برجـای گذاشته است که در این میان بر آموزش نیز بی تاثیر نبوده است ، تا جایی که موجبات پیدایش نوع جدیدی از یادگیری به نام یادگیری الکترونیکی را فراهم آورده است ، این در حالی است که آموزش و یادگیری الکترونیکی به عنـوان پـارادایمی جدید، توانسته است پاسخگوی حجم عظیمی از نظام آموزش و یادگیری کنونی باشد. در این مقاله ، ضـمن پـرداختن بـه مفهوم یادگیری ، یادگیری الکترونیکی ، مزایا و ویژگی ها، اهمیت و ضرورت یادگیری الکترونیکی در سازمان ها به بررسـی تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود و توسعه کیفیت یادگیری ، محیط یادگیری و غیره خواهد پرداخت .
خلاصه ماشینی:
"ج) انعطاف پذیری : رضوی (١٣٨٤) معتقد است که دسترسی آسان و انعطاف پـذیر بـه اطلاعات و منابع از ویژگی اصلی فناوری اطلاعـات و ارتباطـات اسـت و ایـن امکـان را برای یادگیرنده فراهم می آورد که بتواند از میان تجربیات متنوعی که در اختیـار او قـرار دارد دست به انتخاب بزند و همچنین دسترسی یادگیرنده به محتوا تسهیل شود و بتـوان در هر لحظه ، هر مکان و با سرعت مناسب تجارب یادگیری را در اختیار یادگیرنـده قـرار داد.
لول لیز (٢٠٠٤) در این زمینه بیـان می دارد که یکی از نقش های مهـیج فنـاوری اطلاعـات و ارتباطـات در محـیط هـای جدول ٤- یادگیرنده در دو نظام آموزشی سنتی و الکترونیکی یادگیرنده در نظام آموزش سنتی فراگیر در نظام یادگیری الکترونیکی یادگیرنده حضور تمام وقت دارد فراگیر با روش نیمه حضوری و غیر حضوری می آموزد فاصله تحصیلی وجود ندارد فاصله تحصیلی وجود دارد فعالیت اصلی یادگیرنده درس خواندن است فراگیر معمولا شاغل است یادگیرنده با محدودیت مکانی و زمانی مدرسه مواجه است فراگیر از انعطاف موجود در نظام آموزشی برخوردار است تفاوت فردی یادگیرنده اندک است تفاوت فردی فراگیران زیاد است فرایند یادگیری ، معلم محور است فرایند یادگیری ، یادگیرنده محور است یادگیرنده گان با یکدیگر مقایسه می شوند نظام خود ارزشیابی وجود دارد یادگیرنده معمولا به روش خاصی برای آموختن تکیه می کند فراگیر ابزارهای متنوع و نوین آموزشی را برای آموختن به کار می گیرد امر برنامه ریزی و هدایت یادگیرنده بر عهده دیگران است .
Designed a conceptual framework to evaluate e-learning programs in higher education institutions in Iran."