چکیده:
موضوع تفکیک یا مختلط بودن جنسیت در مدارس ابتدایی ، اهمیت زیادی دارد. بنابراین ، در بین پژوهشگران سراسر دنیا، علاقة روزافزونی به تحقیق در زمینه این موضوع وجود دارد. با وجود این ، مرور دقیق پیشینة پژوهشی در ایران نشان می دهد که ، تاکنون در این رابطه پژوهشی صورت نگرفته است . پیشرفت تحصیلی و مقبولیـت اجتمـاعی ، دو متغیـر مهمـی هستند که در این پژوهش ، تاثیر نوع مدرسه بر آنها مورد بررسی قـرار مـی گیـرد. طـرح پـژوهش حاضـر، از نـوع علّـی - مقایسه ای است . جامعة آماری آن را کلیة دانش آموزان دختر و پسر پایة پنجم و ششم ابتدایی که در سـال تحصـیلی ٩٢- ٩١ در شهر شهریار مشغول تحصیل بودند، تشکیل می دهند. از این تعداد، ٢٧٩ دانش آموز (نیمـی در مـدارس مخـتلط و نیمی در مدارس تفکیک ) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده هـا، از مقیاس اصلاح شدة مقبولیت اجتماعی فورد و رابین استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از تحلیل واریانس دوراهه استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد دانش آموزانی که در مدارس تک جنسیتی هستند در مقایسه با دانش آمـوزانی کـه در مدارس مختلط هستند، پیشرفت تحصیلی بهتری دارند. همچنین ، مقایسة دختـران و پسـران نشـان داد کـه دختـران در مقایسه با پسران ، مقبولیت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی بهتری دارند. این امر، هم در مدارس مختلط و هـم در مـدارس تک جنسیتی دیده شد.
خلاصه ماشینی:
"Hoyle پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / می شود: سوال اول : آیا پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مدارس تک جنسیتی و مخـتلط متفاوت است ؟ سوال دوم : آیا مقبولیت اجتماعی در بین دانش آموزان مدارس تک جنسیتی و مخـتلط متفاوت است ؟ سوال سوم : آیا نمرات دختران و پسران در پیشـرفت تحصـیلی و مقبولیـت اجتمـاعی متفاوت است ؟ دبستان از حساس ترین دوره های رشد است .
ت̂Hثیر متغیر جنسیت ، معنادار است (٦٨٥=F، ٠٠٠٩>P) و بین گروه مذکر و مونث در مقیاس مقبولیت اجتماعی تفاوتی معنادار وجود جدول ٢- تحلیل واریانس دوراهه برای تفاوت میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی منبع واریانس مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F معناداری نوع مدرسه 24/14 1 24/14 10/31 0/001 جنسیت 36/23 1 36/23 15/46 0/000 جنسیت ∗نوع مدرسه 0/050 1 0/050 0/021 0/88 خطا 644/128 275 2/34 مجموع 92029/83 279 جدول ٣- تحلیل واریانس دوراهه برای تفاوت میانگین نمرات مقبولیت اجتماعی منبع واریانس مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F معناداری نوع مدرسه 66/43 1 66/43 2/58 0/109 جنسیت 176/48 1 176/48 6/85 0/009 نوع مدرسه ∗جنسیت 56/23 1 23/23 2/18 0/14 خطا 7076/48 275 25/73 مجموع 177253/60 279 پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / دارد (دختران دارای مقبولیت اجتماعی بیشتر می باشند).
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ت̂Hثیر نوع مدرسه (مختلط یا منفک )، جنسیت و تعامـل این دو بر پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی دانش آموزان مدارس ابتـدایی صـورت پذیرفت .
پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / Moderating effects of personality on the genetic and environmental influences of school grades helps to explain sex differences in scholastic achievement.
پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / The Role of Gender Segregation on Academic Achievement and Social Acceptance in Primary Schools Mohammad Hossein Khani, (Corresponding author) MA, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran."