چکیده:
هدف از انجام دادن این پژوهش ، بررسی نقش برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان پایة پنجم مدارس ابتدایی شهر خرم آباد در سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ است . این تحقیق ، از نـوع کـاربردی اسـت و شـیوة انجام گرفتن آن نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است . جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان پایه پنجم مقطع ابتدایی شهر خرم آباد تشکیل داده است . در این پژوهش ، بر اساس سه تحقیق مشابه ، تعـداد ٦٠ نفر به عنوان حجم نمونه اتنخاب شد، ٣٠ نفر در گروه گواه و ٣٠ نفر درگروه آزمایشی . این تعداد، به صـورت تصـادفی در هر یک از گروه ها قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها، از مقیاس مهارت های اجتماعی متسون بهـره گرفتـه شـد. بـرای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده ، از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس ) استفاده شد. نتایج حاصـل از بررسی های آماری نشان داد که برنامه آموزش فلسفه ، بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان کلاس پـنجم تـ̂Hثیر داشـته است .
خلاصه ماشینی:
"کلیدواژه ها: فلسفه برای کودکان ، مهارت های اجتماعی ، مدارس ابتدایی ، خرم آباد مقدمه انسان ، از آغاز پیدایش خود و تا جایی که تاریخ مدون او نشان می دهد، زنـدگی را بـه صورت دسته جمعی و گروهی شروع کرده و ادامه داده است .
سوالات پژوهش ١- آیا برنامه فلسفه برای کودکان ، بر رشد مهارت هـای اجتمـاعی مناسـب در دانـش آموزان ت̂Hثیر دارد؟ ٢- آیا برنامه فلسفه برای کودکان ، بر کاهش جسارت های نامناسب در دانش آمـوزان ت̂Hثیر دارد؟ پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / یافته ها جدول شماره ١، میانگین ، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره مربوط به مهارت هـای اجتماعی مناسب گروه آزمایش و کنترل را در پیش آزمون و پس آزمون نشان می دهد.
پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / The Effect of Teaching Philosophy to Children on the Social Skills of the Fifth Grade Elementary School Students Moslem Ghobadiyan, (Corresponding author) Assistant Professor, Islamic Azad University of Khorramabad."