چکیده:
هدف: مطالعه روایی سازه مقیاس هوشی و کسلر کودکان، تجدید نظر سوم (WISC-III) در کودکان ایرانی به تفکیک گروه های سنی و دستیابی به برازنده ترین مدل ساختاری هوش در روند تحولی کودکان ایرانی است.
روش بررسی: نتایج ارزیابی هوشی 2456 دانش آموز دختر و پسر 6 تا 16 سال ساکن شهر تهران، در 11 گروه سنی در چارچوب مدل های یک عاملی، دو عاملی، سه عاملی و چهار عاملی درباره هوش، با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شد؛ بدین منظور از نرم افزار Amos-4 استفاده شد.
یافته ها: با توجه به شاخص های برازندگی، مدل چهار عاملی هوش در مقیاس هوشی و کسلر کودکان، تجدید نظر سوم (WISC-III) برازنده ترین مدل می باشد. همچنین به طور کلی ساختار عاملی هوش طی فرآیند تحولی کودکان دستخوش تغییر نمی شود.
نتیجه گیری: مدل چهار عاملی هوش برای تحلیل نتایج بدست آمده از مقیاس هوشی و کسلر کودکان در همه گروه های سنی از روایی سازه قابل قبول برخوردار است و می تواند مبنای مناسبی برای قضاوت های بالینی و برنامه ریزی توانبخشی در کودکان باشد.