چکیده:
رویکردهای مختلفی برای مقابله با مسایل محیط زیست (از جمله مصرف انرژی) در عرصه جهانی مطرح شده است که جدیدترین آنها، رویکرد نوسازی بوم شناختی است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی میزان حمایت دانشجویان از نوسازی بوم شناختی در بخش انرژی و عوامل موثر بر آن است. روش انجام این پژوهش پیمایش بوده و از پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری داده ها استفاده شده است. اعتبار داده ها با نظر برخی از محققان در حوزه محیط زیست مورد تایید قرار گرفت و پایایی داده ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، بیش از 70 درصد برآورد شد. 200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه مازندران بهعنوان نمونه و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که حمایت دانشجویان از اقدامات دولت برای نوسازی بوم شناختی در بخش انرژی در سطح متوسط قرار دارد. همچنین، دانشجویان در حالی که شناخت پایینی نسبت به محیط زیست از خود ابراز داشتند ولی میانگین ارزش های زیست محیطی خود را بیش از سطح متوسط گزارش کردند. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان داد که میانگین رفتارهای زیست محیطی، 3/63 (از نمره 5) بودهاست. سرانجام، کارایی شخصی دانشجویان در سطح متوسط قرار داشت. معادله رگرسیون نیز نشان داد که 42 درصد تغییرات سطح حمایت دانشجویان از سیاست نوسازی بوم شناختی در بخش انرژی به وسیله متغیرهایی چون رفتارهای زیست محیطی مسوولانه و دانش زیست محیطی تبیین شده است. در پایان مقاله، مهم ترین راهکارهای اساسی توسعه نوسازی بوم شناختی در سطح خرد و کلان جامعه پیشنهاد شده اند
خلاصه ماشینی:
معادله رگرسيون نيز نشان داد که ٤٢ درصـد تغييـرات سـطح حمايـت دانشـجويان از سياسـت نوسازي بوم شناختي در بخش انرژي به وسيله متغيرهايي چون رفتارهاي زيسـت محيطـي مسـؤولانه و دانـش زيسـت محيطي تبيين شده است .
"جامعه مخاطره آميز"، مطرح مي کنـد، شـامل مخـاطرات انرژي امکان بهره برداري از منابع طبيعي ماننـد مـواد مختلف از جمله مخاطرات زيست محيطي است که خود، غذايي، کالاهاي مصرفي و مانند آن را براي گروه هاي بيانگر نگراني نسبت بـه روش هـاي تثبيـت شـدة نگـرش اجتماعي مهيا ميکند (لوزنشـيزر، ١٩٩٤).
تجديد هر ساله ايـن بحـران در نقـاط نظريه نوسازي بوم شناختي مختلف جهان ، بسياري از کشورها را بـر آن داشـته اسـت در حال حاضـر، يکـي از موضـوعات مهـم در زمينـه که با حرکت به سـمت منـابع جـايگزين و تجديـد پـذير ارتباط با جامعه و محيط زيست ، مسئله دانـش اسـت انرژي، سبد مصرفي انرژي در کشور خود را تغييـر دهنـد که به صورت فنـاوري بـروز پيـدا مـيکنـد.
شـامل رفتـار حمـل و نقـل شخصـي و برنامـه ريـزي جوامعي که در نوسازي بوم شناختي قرار دارند اصـول شهري، درک امنيت اجتماعي شخصي و به کـارگيري محيط زيست گرايي را در طراحي و برنامه ريزي ايجاد خدمات حمل و نقل عمومي، تصـميمات سياسـي در نهادها به کار ميگيرند تا روابـط متقابـل انسـان هـا بـا خصوص منـابع و نگـرش هـاي فرهنگـي نسـبت بـه طبيعــت را تنظــيم و قاعــده منــد کننــد (زهــران و اتومبيل است .
تحقيـق کنـوني، متغير ديگر- شامل ارزش هاي زيست محيطي و درصدد بوده است تا نوسازي بـوم شـناختي را از بعـد کارايي شخصي- با توجه به سطح معنيداريشان ، فرهنگي مورد توجه قرار دهد و به بررسي اين مسـئله تأثيري بر حمايت دانشجويان نداشتند.