چکیده:
چکیده: امروزه آموزش عالی ایران با مسائل و چالشهایی در سطح جهانی و ملی، روبرو است. چنانچه کیفیت مولفههای دانشگاه مد نظر قرار نگیرد، موجب اتلاف منابع میشود. کیفیت تدریس استادان در آموزش عالی نیز از ملاکهایی است که در ارزیابی کیفیت فرایندها میتواند مورد توجه قرار گیرد. کیفیت آموزش و تدریس میتواند آثار ارزشمندی را به جای گذارد و ارزشها و شایستگیهای نیروی انسانی را بالا ببرد. این پژوهش با روش بررسی تطبیقی انجام شده است و در آن روند ارزیابی کیفیت تدریس در ایران و شش کشور (فرانسه، آمریکا، انگلستان، استرالیا، هند و ژاپن) مورد بررسی قرار گرفته است. روش نمونهگیری کشورها در این پژوهش بر اساس انتخاب راهبردی نمونهها و با شیوه نمونهگیری هدفمند انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که در بسیاری از کشورهای مورد مقایسه، ارزیابی از کیفیت تدریس استادان توسط منابع و گروههای داخلی و خارجی گوناگون انجام میشود و نیز مولفههای زیادی را در بردارد. درحالی که در ایران، ارزیابی کیفیت تدریس استادان بیشتر از سوی دانشجویان انجام میگیرد. درنهایت برای بهبود ارزیابی کیفیت تدریس در آموزش عالی ایران پیشنهادهایی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تطبیقی ارزیابی کیفیت تدریس در آموزش عالی Evaluation of Teaching Quality through Comparative Study in Higher Education تاریخ دریافت مقاله:10/07/95 تاریخ پذیرش مقاله:08/09/95 عطیه سیدرضا 1 Atiye Seyedreza چکیده: امروزه آموزش عالی ایران با مسائل و چالشهایی در سطح جهانی و ملی، روبرو است.
معروفی و همکاران (1386) در پژوهشی با عنوان ارزشیابی کیفیت تدریس در آموزش عالی و بررسی برخی دیدگاهها، ضمن بیان اینکه در آموزش عالی ایران پژوهش بیشتر از آموزش برای ارتقای اعضای هیئت علمی اهمیت دارد، به این نتیجه رسیدند که در ارزشیابی کیفیت تدریس استادان، نمیتوان تنها از یک منبع استفاده کرد.
Henard جدول (1) مقایسه و همجواری روشهای ارزیابی تدریس در کشورهای مختلف چگونگی انجام ارزیابی تدریس مسئول انجام ارزیابی تدریس نام کشور ردیف توسط منابع گوناگون اما مسئولیت نهایی بر عهده استادان منتقدان خارجی فرانسه 1 استفاده از رویکرد تضمین کیفیت تدریس و ارزیابی توسط همکاران منتقدان خارجی و همکاران آمریکا 2 استفاده عمده از ارزیابی همکاران ارزیابی همکاران انگلستان 3 بهصورت عمده استفاده از ارزشیابیهای دانشجویی دانشگاه استرالیا 4 ارزیابی توسط خود مؤسسات و یا استادان بسته به میزان استقلال موسسه، عموما بهصورت الکترونیکی مؤسسات آموزش عالی هند 5 ارزیابی دستاوردها و شایستگیهای استادان در تدریس و خلاقیت در آن دانشکده یا موسسه ژاپن 6 کارپوشه، ارزیابی دانشجویی (برخط و کتبی) دانشکده یا دانشگاه ایران 7 همانطور که در جدول (1) مشاهده میشود در ارزیابی کیفیت تدریس در هشت کشور مورد بررسی، مسئول ارزیابی از کیفیت تدریس بهطور عمده یا دانشکده است و یا ارزیابان خارجی."