چکیده:
این مقاله به تحلیل جملاتی میپردازد که در زبان فارسی حاوی گزاره مفقود هستند. از بین داده های ارائه شده، این بررسی تنها به داده هایی نظر دارد که در آن ها گزاره محذوف معادل سازه نحوی گروه فعلی (vP) است. در این تحلیل، دو مسئله بافت نحوی (تجویز) و شرایط حذف (همانندی) این سازه ها مورد واکاوی قرار می گیرد. به طور مشخص، با اتخاذ رویکردی کمینه گرا، نشان داده می شود که تجویز ساختاری حذف گروه فعلی در چهارچوب طرح بازبینی مختصه حذف (E) توسط هسته نقشی حاکم بر گروه فعلی هدف، به طور مستقیم و صریح قابل تبیین است. همچنین استدلال می شود که در این فرآیند وجود همانندی نحوی بین جایگاه حذف و مرجع آن شرط ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"بنکه نه حلوولیل درارمیاون منیگنتجونده ونه ستحاله ب ) مینا از همان ابتدا میخواست با رامین ازدواج بکند ولی رامین نمیخواست ج ) زرتشت امکان داره که یک پیامبر الهی بوده باشد اما بودا امکان نداره (٥) الف ) چه کسی تمرین ها رو حل کرد؟ سارا ب ) کی امروز غایبه ؟ محمدرضا در بند دوم نمونه های (٥-١) گزاره در چه بافت نحوی حذف میشود؟ شرط اعمال فرآیند حذف چیست ؟ هر پژوهش و تحلیلی که این نمونه ها را مواردی از فرآیند حذف تلقی کند بایست سؤالات مطرح شده در خصوص همانندی و تجویز را مورد کاوش قرار داده و درصدد پاسخ گویی به آن ها برآید.
(١٣) الف ) علی درسا رو شب امتحان میخونه ، حسنم (حسن هم ) همین طور ب ) درسا شب امتحان خونده میشن ، حسنم (حسن هم ) همین طور (١٤) الف ) صدای دست تو شب خیلی راحت شنیده میشه ، همین طور هم صدای پا ب ) آدم صدای دست رو تو شب خیلی راحت میشنوه ، همین طور صدای پا لزوم همانندی جهت در حذف گروه فعلی زبان فارسی نه تنها بیـانگر وجـود سـاخت نحوی متداول در آن جایگاه است بلکه اسـتدلالی وزیـن نیـز در تأییـد لـزوم هماننـدی ساختاری برای وقوع این فرآینـد اسـت .
(١٨) پدرم خوب فوتبال بازی میکند، همین طور من (١٩) هم دانیال خوب درس خواند هم مازیار (٢٠) ساسان میتواند در این مسابقه شرکت بکنه ولی سامان نمیتونه کدام هسته یا جایگاه در ساختار جمله سبب حذف گروه فعلی میگردد؟ برای توصیف و تحلیل ساخت های مورد نظر، نوشتار حاضر داده های مربوط را به لحاظ روش شناختی بر اساس بافت نحوی در سه دسته متفاوت قرار میدهد سپس هرکدام را مورد تحلیل و واکاوی قرار میدهد."