چکیده:
گردشگری از عوامل مهم عمران نواحی و فعالیتی ارزآور و متعادل کننده است که موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی در سطح منطقه می شود و توسعه آن بر پایه برنامه ریزی صحیح گردشگری همواره عامل موثری در بهبود کیفیت زندگی مردم بوده است. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر در پی شناسایی پتانسیل های طبیعی و انسانی گردشگری شهرستان بانه و اتخاذ استراتژی هایی برمبنای این پتانسیل ها، جهت توسعه گردشگری این شهرستان است. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی تحلیلی است. روش جمع آوری داده ها نیز مبتنی بر روش های اسنادی و پیمایشی است. بدین ترتیب، داده های تحقیق از دو گروه جامعه آماری (مسئولان و نخبگان) جمع آوری شد. برای تحلیل عوامل داخلی و خارجی موثر بر شهرستان بانه و تدوین استراتژی های توسعه، مدل SWOT و برای اولویت بندی استراتژی ها نیز مدل ترکیبی ANP-SWOT و نرم افزار Super Decision به کار رفته است. بر پایه نتایج اولویت بندی، استراتژی «تاکید بر توسعه گردشگری تجاری ـ خرید به دلیل 1. موقعیت تجاری ویژه بانه در شمال غرب کشور، 2. داشتن بازارچه مرزی، و 3. توانمند بودن شهرستان برای توسعه این نوع گردشگری جهت افزایش تعداد گردشگران با انگیزه سفر تجاری ـ بازرگانی و خرید» با بالاترین امتیاز (0/357 SO1:) به منزله بهترین استراتژی و در واقع استراتژی اصلی توسعه گردشگری شهرستان بانه مشخص شد. همچنین استراتژی «برنامه ریزی در راستای جذب گردشگران خارجی از کردستان عراق با توجه به حجم بالای تردد مسافر بین حکومت خودمختار کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران و استفاده از فرصت های تجاری به وجود آمده در اقلیم کردستان عراق» با (0/336 SO3:) به منزله استراتژی جایگزین انتخاب شد.
خلاصه ماشینی:
"T٤ عدم توجه رسانه های گروهی به معرفی جاذبه های گردشگری O٤ امکان بهره برداری از مزیت هم جواری با کردستان عراق و درآمد بالای ساکنان استان و شهرستان آن ناشی از دلارهای نفتی (به ویژه نزدیکی به شهر بزرگ سلیمانیه واقع در T٥ پیشرفت کردستان عراق و صنعت گردشگری آن کردستان عراق ) T٦ کم توجهی بخش دولتی به عرصه های گردشگری و توسعۀ O٥ افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با حکومت اقلیم زیرساخت های مربوط به آن کردستان عراق و رونق اقتصادی شهر T٧ فقدان مدیریت یک پارچه و هماهنگی دستگاه های ذیربط جهت O٦ امکان سرمایه گذاری و برنامه ریزی بخش خصوصی به دلیل مستعد بودن گسترش تجهیزات و زیرساخت های گردشگری شهرستان شهرستان T٨ فقدان انگیزة لازم در بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در O٧ تقاضای بالای سفرهای زیارتی ایرانیان به عراق و سوریه و بالعکس و در مسیر بخش گردشگری بودن بانه برای گردشگران مذهبی T٩ منازعات مرزی و درنتیجه عدم رونق اقتصادی شهر و توان ضعیف O٨ توسعۀ جاده های دسترسی به شهر و شهرستان از طریق بهبود و توسعۀ شبکه آن در عرضۀ کالا و خدمات به گردشگران اتوبوسرانی به شهرهای هم مرز در کردستان عراق ، شهرهای استان و منطقه T١٠ بیتوجهی به موقعیت ارتباطی بانه به منزلۀ مرز رسمی صادرات و O٩ تهیۀ طرح جامع گردشگری در سطح منطقه واردات کالا و مواد نفتی، تردد مسافر و کم توجهی به توسعۀ شبکۀ O١٠ کمبود امکانات پزشکی در کردستان عراق و آمدن گردشگران درمانی به بانه حمل ونقل آن جهت معالجه (امکان گسترش گردشگری پزشکی با توسعۀ مراکز درمانی شهر) T١١ کم رنگ شدن مناسبات سیاسی و اقتصادی بین جمهوری اسلامی O١١ امکان کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد و افزایش سطح رفاه ساکنان ایران و حکومت اقلیم کردستان عراق و تأثیر نامطلوب آن بر شهرستان از طریق توسعۀ گردشگری در شهرستان بازارچۀ مرزی شهر بانه O١٢ توسعۀ بازارچۀ مرزی به منزلۀ یک راهبرد توسعۀ شهرستان T١٢ آتش سوزی جنگل ها در ارتفاعات و مناطق حفاظت شده و از O١٣ امکان تبدیل شهر بانه به قطب گردشگری تجاری در منطقۀ غرب و شمال بین بردن گونه های گیاهی و جانوری غرب کشور T١٣ ناآگاهی و درک روشن از منافع گردشگری در میان مردم O١٤ داشتن زبان و فرهنگ مشترک بین کردهای عراق و ایران شهرستان O١٥ دمای مناسب هوای شهر بانه در فصل گرم سال در مقایسه با هوای گرم T١٤ بالارفتن هزینه های اجارة واحدهای تجاری و به تبع آن افزایش شهرهای نزدیک واقع در کردستان عراق قیمت کالاهای قابل عرضه در این واحدهای تجاری O١٦ هم جواری با شهرستان سردشت به عنوان یکی از بهترین جاذبه های T١٥ عدم بازاریابی مناسب محصولات قابل عرضه در بازارچۀ شهری اکوتوریستی بانه O١٧ هم جواری با شهر سقز به عنوان شهری با آثار تاریخی و گردشگری فراوان T١٦ افزایش تحریم های بین المللی و نوسان شدید ارز و تأثیر آن بر (تپۀ باستانی معروف زیویه و..."