چکیده:
در این مقاله نویسنده ضمن تشریح سرمایه انسانی و اجتماعی و ارتباط متقابل آنها معتقد است که در کشورها ی در حال
توسعه از جمله ایران سرمایه انسانی بدلیل نقش بارز آن در آگاهی بخشی و افزایش کارایی افراد جامعه در شکل گیری
سرمایه اجتماعی نقش به سزایی دارد . نویسنده سپس به نفش دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد نظام آموزش عالی در پهنه
جغرافیایی کشور و آسان نمودن دسترسی به آموزش عالی برای شتاب بخشیدن به تشکیل سرمایه انسانی پرداخته است . از
اینرو وی در ادامه به توزیع انسانی دانشجویان این دانشگاه با استفاده از شاخص سرمایه انسانی پرداخته است . وی در ادامه
به توزیع دانشجویان این دانشگاه با استفاده از شاخص های میانگین و ضریب تغییرات واحد ها و مراکز هر استان پرداخته و معتقد است که روند توزیع جمعیت دانشجویی طی سالهای 1380-1384 جهتی نسبتاّ قابل قبول داشته است .
خلاصه ماشینی:
"در جـدول ضـمیمه (١) تعـداد دانشجویان هر استان طی سالهای ١٣٨٤-١٣٨٠ ، جدول ضمیمه (٢) میانگین تعداد دانشجویان در هر واحد ومرکز جدول (۲) : رتبه بندی استانها استان ها رتبه از نظر جمعیت دانشجویی رتبه از نظر تعداد مراکز و واحدها تهران ۱ ۴- فارس ۲ ۱ خراسان ۳ ۲ خوزستان ۴ ۶- اصفهان ۴- آذربایجان شرقی ۶ ۳ مازندران ۶- مرکزی ۸ ۱۲ گیلان ۹ ۱۳ کرمان ۱۰ ۸ لرستان ۱۱ ۱۶-۱۸ سمنان ۱۲ ۱۹-۲۰ یزد ۱۳ ۱۴ قزوین ۱۴ ۲۱-۲ آذربایجان غربی ۱ ۹ زنجان ۱۶ ۱۹-۲۰ همدان ۱ ۲۱-۲ اردبیل ۱۸ ۱۹-۲۰ گلستان ۱۹ ۱ سیستان و بلوچستان ۲۰ ۱۶-۱۸ کهکیلویه و بویراحمد ۲۱ ۲۶ کرمانشاه ۲۲ ۲۱-۲ بوشهر ۲۳ ۱۹-۲۰ هرمزگان ۲۴ ۱۶-۱۸ چهار محال و بختیاری ۲ ۲۱-۲ قم ۲۶ ۲۸ کردستان ۲ ۲۱-۲ ایلام ۲۸ ۲ جدول (۳) تعداد دانشجویان طی سالهای ٨٤- ١٣٨٠ سال تعداد دانشجو نرخ رشد ۱۳۸۰ ۸۰۶ --- ۱۳۸۱ ۹۰۴۸۶۹ %۱۱ ۱۳۸۲ ۹۶۸۲۰۶ %۶/ ۱۳۸۳ ۱۰۹۸۴۹۱ %۱۲ ۱۳۸۴ ۱۱۹ %۸/۳ مرکز و واحد ، میانگین تعداد دانشجویان در هر مرکز و واحد پس از حذف مرکز استان و بالاخره جدول ضمیمه (٣) ضریب تغییرات بدون در نظر گرفتن مرکز استان نشـان داده شـده اسـت .
با نگاهی به ضریب تغییرات استان اصفهان (بدون درنظر گرفتن واحد خوراسگان به عنوان مرکز استان نشان داده شده است ) و علیرغم مراکز جدید التأسیس فوق الذکر ضریب تغییرات در استان طی سالهای ١٣٨٤- ١٣٨٠ رونـد کاهشـی را دنبال کرده است که به نظر می رسد این مسئله پیامد توزیع مناسب تر است ."