چکیده:
زمینه و هدف: با توجه به اینکه در سالهای اخیر رسواییهای اخلاقی رهبران، تبعیض، باندبازی و تحریف مسایل در همه جا از سازمانهای تجاری و دولتی گرفته تا کلیسا در صدر اخبار سرتاسر دنیا قرار گرفته است.، سعی نمودیم با بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن، شناخت بیشتری نسبت به این نوع از رهبری ایجاد کنیم. هدف پژوهش حاضر، باهدف بررسی و تبیین رهبریاخلاقی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است.
روش پژوهش: ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهه ا توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری می باشد، که - شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکده های دانشگاه تهران در سال تحصیلی94-1395 می باشد. که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 1419( 160 زن و 171 مرد) اعلام شده است؛ که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 302 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شده است.
یافته ها: کلیه مولفه های رهبری اخلاقی بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارند، به غیراز مولفه های جهت گیری- مردمی، نگرانی برای پایداری (ثبات)، تسهیم نقش و عصبیت که پایین تر از میانگین فرضی پژوهش می باشند. نتایج آزمون t مستقل نشان داد کارکنان زن و مرد ادراک یکسانی از رهبری اخلاقی دارند. همچنین نتایج آزمون وایانس یک راهه (f) نشان داد بین ادراک کارکنان از رهبری اخلاقی از نظر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سابقه خدمت، محل خدمت، تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوتی وجود ندارد. نتایج آزمون فریدمن حاکی از این است که هدایت اخلاقی از بیشترین اولویت و وضوح نقش از کمترین اولویت برخوردارند.
نتیجه گیری: با توجه به پیامدهای مثبت رهبری اخلاقی برای سازمانها و جوامع لازم است مدیران این نوع از رهبری را در خود تقویت کنند.