چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحولی و رفتار شهروندی سازمانی در سال ٩٣-١٣٩٢ به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است . جامعه آماری این پژوهش ، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بوده است که تعداد آنها ١٩٨ نفر و تعداد نمونه مورد پژوهش ١٣٢ نفر براساس جدول مورگان میباشند که از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده شد. اطلاعات پژوهش با استفاده از دو پرسش نامه رهبری تحولی باس و آوالیو٢ (٢٠٠٠) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران ٣ (١٩٩٠) با پایایی ٩٢٢% و ٧٦% با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن حاکی از این است که رابطه بین سبک رهبری تحولی و رفتار شهروندی سازمانی معنادار است . به علاوه تمامی مولفه های رهبری تحولی (نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی) با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری دارند. هم چنین تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر این است که از میان مولفه های رهبری تحولی، انگیزش الهام بخش و ملاحظه فردی بیشترین تاثیر را در رفتار شهروندی سازمانی دارند.
خلاصه ماشینی:
"1 - Piccolo & Colquitt 11 / / / / تغییر عمده اجتماعی یا سازمانی سطوح بالاتر تلاش برای پیروان سطح بالای رضایت خاطر پیروان افزایش انسجام گروهی / شکل ١: مدل رهبری تحول آفرین (اقتباس شده از زالی، ١٩١:١٣٨٣) رفتارهای رهبری تحولی را می توان به شرح ذیل بیان کرد: ١- بینش و بصیرت ١: شاید مهم ترین رفتاری که رهبر تحولی انجام میدهد، توانایی آنان برای ایجاد بینشی باشد که کارکنان را برای رسیدن به آن مجاب کند.
جدول ٣: نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن بین متغیرهای پیش بین و ملاک متغیرهای پیش بین میزان همبستگی سطح معناداری تعداد نفوذ آرمانی ٠/٢٦٥ ٠/٠٠١ ١٣٢ ترغیب ذهنی ٠/٣٢١ ٠/٠٠١ ١٣٢ انگیرش الهام بخش ٠/١٨٥ ٠/٠٣٤ ١٣٢ ملاحظه فردی ٠/٣٤٥ ٠/٠٠١ ١٣٢ متغیر ملاک: رفتارشهروندی سازمانی براساس داده های جدول شماره ٣، ضریب همبستگی بین نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظه فردی با رفتار شهروندی سازمانی به ترتیب ٠/٢٦٥ ،٠/٣٢١، ٠/١٨٥ و ٠/٣٤٥ میباشد و هم چنین با توجه به این که سطح معناداری مشاهده شده برای ضریب همبستگی برای همه مؤلفه ها رهبری تحولی کوچکتر از ٠/٠٥ است ، بنابراین با ٩٥ درصد اطمینان فرض صفرها رد و نتیجه گرفته میشود بین نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظه فردی 44 با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Leadership Styles and Organizational Citizenship Behavior: The Mediating Effect of Subordinates’ Competence and Downward Influence Tactics, Journal of Applied Business and Economics vol."