چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراکی (در ابعاد عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی) با رفتار شهروندی سازمانی بین معلمان بود. نوع پژوهش توصیفی و همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 357 نفر از دبیران مقطع متوسطه استان گیلان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات دو پرسش نامه عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن، 1993) با ضریب پایایی 0/1و پرسش نامه رفتار شهروندی (پادساکوف و همکاران، 2000) با ضریب پایایی 0/75جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسونو تحلیل رگرسیون هم زمان استفاده شد.
نتایج نشان دادند که متغیر عدالت سازمانی ادراکی و سه حیطه آن، همبستگی مثبت معنی داری با رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارند. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون هم زمان نشان می دهد که از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت رویه ای مهم ترین عامل تاثیرگذار بر رفتارشهروندی معلمان است.
خلاصه ماشینی:
"منظور از پدیده رفتار شهروندی سازمانی آن دسته از فعالیت های مرتبط با نقش افراد در سازمان است که فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل ، توسط فرد انجام می شود و هر چند که سیستم پاداش رسمی سازمان این رفتارها را شناسایی نمی کند ولی برای عملکرد خوب سازمان مؤثر هستند.
لذا مقاله حاضر درصدد بررسی فرضیه های حاصل از این پرسش های اساسی بوده است که آیا بین ابعاد عدالت سازمانی ادراکی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه وجود دارد؟ اینکه کدام بعد از عدالت سازمانی توان بیشتری برای تبیین رفتار شهروندی سازمانی معلمان را دارند؟ روش تحقیق تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود.
جدول ٣: برآورد همبستگی بین ابعاد عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در گروه نمونه (تعداد ٣٥٧ نفر) متغیرهای پژوهش رفتار شهروندی سازمانی سطح معناداری رفتار شهروندی سازمانی ضریب همبستگی پیرسون 1 0/000 عدالت توزیعی ضریب همبستگی پیرسون 0/547 0/000 عدالت رویه ای ضریب همبستگی پیرسون 0/499 0/000 عدالت تعاملی ضریب همبستگی پیرسون 0/488 0/000 داده های جدول ٣ نشان می دهند که همبستگی گزارش شده بین هر سه بعد عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مثبت و معنی دار است .
A multi- level study of transformational leadership, justice perceptions, and organizational citizenship behaviors.
An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry.
Published in: Indian Journal of Commerce & Management Studies, 02 (01)."