چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت فراگیر مدیران گروه های آموزشی با اثربخشی و توانمندسازی آنـان می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران گروه هـای آموزشـی واحـد هـای منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی در سال ٩٣ -٩٤ به تعداد ٣١٥ نفر بود که تعـداد ١١٨ نفـر از آنهـا بـا روش نمونـه گیـری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون ، رگرسیون ساده و چند گانه و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که : بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر بر اثربخشی و توانمندسـازی رابطـه معنادار مثبت وجود دارد. بین مدیریت کیفیت فراگیـر، اثربخشـی و توانمندسـازی رابطـه مثبـت وجـود دارد، بـین بعـد نـوع احساس شایستگی ، احساس استقلال ، احساس اعتماد از ابعاد توانمندسازی با مدیریت کیفیت رابطه معنادار مثبت وجود دارد و بین بعد عواطف و احساسات و بعد مشارکت و رهبری از ابعاد اثربخشی بـا ابعـاد مـدیریت کیفیـت فراگیـر رابطـه معنـادار مثبت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان "بررسی رابطه بین توانمند سازی کارکنان و استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان بیمه مرکزی ایران "به این نتایج دست یافت : که متغیر های شایستگی شغلی و خود مختاری شغلی با سطح معنی داری کمتر از ٠.
همچنین بین ابعاد برنامه های استراتژیکی ، مشتری مداری ، بهبود کیفیت با اثربخشی ، رابطه معنی داری مثبت و وجود دارد و برای بعد تحلیل کیفیت رابطه ای معنی داری در جهت عکس (همبستگی منفی ) است یعنی هرچه نمره متغیر اثربخشی افزایش یابد نمره متغیر های بهبود کیفیت کاهش می یابد و بالعکس .
سوال چهارم پژوهش : آیا بین ابعاد مدیریت کیفیت و ابعاد توانمندسازی رابطه وجود دارد؟ جهت پاسخ به این سوال از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده می کنیم که نتایج در جدول شماره (٩)، آمده است .
بین بهره وری با توانمندسازی ، رابطه ای معنی دار وجود ندارد به این ترتیب از بین ابعاد مدیریت کیفیت چهار بعد بهبود کیفیت ، برنامه ریزی استراتژیک ، مشتری مداری و تحلیل کیفیت نسبت به بعد دیگر به صورت ساده و ترکیبی بهتر قادر به پیش بینی متغیر وابسته یعنی توانمندسازی می باشد.
(2012), "The relationship between total quality management and performance evaluation of staff General Administration of Sport and Youth Empowerment Gulf", Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration, Islamic Azad University of Marvdasht, Issue I, Summer 2012."