چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله با پیشرفت تحصیلی انجام شد. بدین منظور ٢٩٣ نفر از دانشجویان علوم انسانی و فنی مهندسی از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه راهبردهای یادگیری پنتریچ و همکاران (M.S.L.Q) و سبک های حل مساله کسیدی و لانگ در مورد آنان اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون ، آزمون T مستقل و رگرسیون چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی و تی مستقل نشان داد که : ١. بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. ٢. از بین سبک های حل مساله فقط رابطه سبک خلاق با پیشرفت تحصیلی معنادار است . ٣- بین انواع راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله خلاق ، اعتماد و گرایش ارتباط مثبت و برعکس با سبک درمانده رابطه منفی و معنادار وجود دارد. سبک های کنترل و اجتناب نیز هیچ گونه رابطه ای با راهبردهای یادگیری نشان ندادند. ٤. بین جنسیت و راهبردهای یادگیری به جز در راهبرد خود نظم دهی فراشناختی تفاوت معناداری مشاهده نشد. ٥. دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی- مهندسی از راهبردهای یادگیری استفاده می کنند. ٦. در نحوة استفاده از سبک های حل مساله تفاوتی بین دانشجویان علوم انسانی و فنی- مهندسی وجود ندارد. ٧. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که راهبرد بسط دهی و سبک حل مساله خلاق پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی می باشند. در کل راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله ٥/٨ درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
"1- Mayer & Weinstein 2- Learning strategies 3- Tuncer 4- Berger & Karabenick 5- Bieler & Snowman 6- Fuchs et al 7- Filcher & Miller 8- Pokay & Blumenfeld پژوهش های داخلی نیز بیانگر نقش مؤثر کاربرد این راهبردها در پیشرفت تحصیلی است (ولی زاده و همکاران ، ١٣٨٦؛ حاج حسینی و اخوان تفتی، ١٣٨٦؛ محسن پور و همکاران ، ١٣٨٦؛ مصرآبادی و همکاران ،١٣٨٧).
جدول ٣ : ماتریس ضریب همبستگی پیرسون برای فرضیه اول درماندگی کنترل خلاق اعتماد اجتناب رویکرد **/269 *-/115 مرور /045 /016 /129 /02 p >/01 P> /05 **/192 **/234 **/318 **-/159 بسط /20 /037 p >/01 p >/01 p >/01 p >/01 **/307 /077 **-/173 سازمان دهی /153 /097 /11 p >/001 p >/01 **/251 **/255 ** /387 **-/18 تفکر انتقادی /119 /109 p >/01 p >/01 p >/01 p >/01 **/155 **/221 خود نظم دهی شناختی ٠٠٩/- ٠٣١/ /10 /096 p >/01 p >/01 *p> / 05 **p> /001 همان گونه که از داده های جدول ٣ ملاحظه می شود بین سبک حل مسأله خلاق با تمام راهبردهای مطالعه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (٠١/ p، ٣٨٧/، ٢٢١/، ٣٠٧/، ٣١٨/، ٢٦٩/=r).
با توجه به ضرایب حاصل ، معادله رگرسیون برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان از طریق راهبردهای یادگیری استاندارد شده ، بدین قرار است : (خودنظم فراشناختی ) ٧٢٢/- (تفکرانتقادی) ١٢٩/ (سازمان دهی) ١١٤/ + (بسط ) ١٢٢/+ (مرور) ٠٨٠ /- = پیشرفت تحصیلی در تحلیل رگرسیون بعدی، سهم انواع سبک های حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی با استفاده از روش گام به گام بررسی شد."