چکیده:
پژوهش حاضر، با عنوان «بررسی نقش حرفه ای و تربیتی کتابداران در روند مطالعاتی بهره گیران کتابخانه های عمومی استان لرستان» یک مطالعه کاربردی با روش پیمایشی تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از مدیران کتابخانه ها و اعضا کتابخانه ها از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه ها به صورت تصادفی در بین اعضایی که از خصوصیات لازم برخوردار بودند توزیع گردید و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است.
یافته های پژوهش حاکی از آن است که اغلب کتابخانه های عمومی موجود در استان لرستان بین سال های 68 تا 78 تاسیس شده و اکثریت آنها دارای مجموعه ای بین 10 تا 15 هزار جلد کتاب هستند. آمارهای به دست آمده نشان داده که وضعیت کتابخانه های فوق از جهت نیرو و امکانات و سایر موارد مرتبط در حد مناسبی است.
در جهت تایید فرضیه پژوهش، موضوعات متعددی در قالب سوالات پژوهش بررسی شدند و نتایج نشان داده که روش مطالعاتی اعضا مبنی بر مطالعه دقیق و فهم بیشتر در جهت تقویت اطلاعات آموزشی است. کتاب بیشتر از سایر مواد اطلاعاتی مورد توجه قرار گرفته و کتابداران در تشویق، ایجاد انگیزه مطالعه، انتخاب زمینه موضوعی مورد علاقه و تهیه منابع، ایجاد فضای مناسب با استفاده از ابزارهای جدید و تخصص حرفه ای آنها نقش موثری را در جذب اعضا و ایجاد عادت به مطالعه در آنها ایفا می کنند.
مهمترین موانع در عدم مطالعه اعضا، بی علاقگی و کمبود کتب مورد نیاز است. در نهایت آزمون های آماری به عمل آمده روشن ساخت که فرضیه مطرح شده مبنی بر «نقش کتابداران در توسعه مطالعه اعضا در سطحی بالاتر از متوسط» مورد تایید قرار گرفته و مقبولیت و پذیرش این نقش در نزد جامعه مورد مطالعه از اطمینان و تایید خوبی برخوردار است.