چکیده:
مقالة حاضر به بررسی میزان مطالعة کتاب دا (خاطرات سـیّده زهـرا حسـینی ) در شـهر تهـران می پردازد. اطّلاعات آماری دربارة میزان مطالعة آثـار ادبـی در ایـران بسـیار انـدک اسـت ؛ امّـا خاطرات دا، با شمارگانی نزدیک به پانصدهزار نسخه ، در صدر آثار ادبیّات داسـتانی در ایـران است . جمع آوری اطّلاعات این مقاله بر اساس روش نمونه گیری روشمند تلفنی از ٣٧٠٥ مـرد و زن ساکن در خانه های استان تهران صورت گرفته است . یافته های تحقیق حاکی از آن اسـت که حدود ٨ درصد مردم استان تهران تمام یا بخشی از کتاب دا را خوانده اند. بـرآورد از میـزان مطالعة دا در کلّ کشور، بر اساس این میزان ، آن را به حـدود دو میلیـون خواننـده مـی رسـاند. تحلیل های دو متغیّری نیز نشان می دهد که ، هرچند متغیّرهای جمعیّتی ای چـون سـنّ و جـنس و تحصیلات و پایگاه اقتصادی پاسخ گویان بر میزان مطالعة رمان و رمان جنـگ در میـان آنـان تاثیر می گذارد، تقریبا هـیچ تفـاوت معنـی داری دربـارة میـزان مطالعـة دا یافـت نشـده و ایـن حاکی از آن است کـه دا تقریبـا در میـان تمـام قشـرها و اصـناف اجتمـاعی مخاطـب دارد و مرزهای رایج در طبقه بندی های خوانندگان را تغییر داده است .
خلاصه ماشینی:
"تحلیل های دو متغیری نیز نشان می دهد که ، هرچند متغیرهای جمعیتی ای چـون سـن و جـنس و تحصیلات و پایگاه اقتصادی پاسخ گویان بر میزان مطالعة رمان و رمان جنـگ در میـان آنـان تأثیر می گذارد، تقریبا هـیچ تفـاوت معنـی داری دربـارة میـزان مطالعـة دا یافـت نشـده و ایـن حاکی از آن است کـه دا تقریبـا در میـان تمـام قشـرها و اصـناف اجتمـاعی مخاطـب دارد و مرزهای رایج در طبقه بندی های خوانندگان را تغییر داده است .
0 فراوانی 3,721 3,721 از میان کسانی که با نام کتاب دا آشنایی داشتند، نزدیـک بـه نیمـی نـام نویسـنده را نمی دانسته و یک سوم دیگر صرفا می دانسـته انـد کـه او زن اسـت ؛ ٢٠ درصـد نیـز نـام راوی را نام نویسندة دا ذکر کرده و فقط کمتر از ٥ درصد از آن ها نام نویسندة کتـاب را به درستی می دانسته اند ( جدول شمارة ٤).
یافته های ایـن پـژوهش حـاکی از تفـاوت هـای معنـی دار جنسـی ، سـنی ، تحصیلی و اقتصادی در مطالعة رمـان و نیـز تفـاوت هـای معنـی دار سـنی ، تحصـیلی و همچنین تفاوت های معنی دار اقتصادی در مطالعة رمان و داستان جنـگ اسـت و تقریبـا نظم یکسانی دارد؛ اما به جز تفاوت بر اساس سـطح تحصـیلات ، کـه معنـی داری آن هـم بر اساس زیر دیپلم است و می توان آن را نادیده گرفت ، هیچ تفـاوت معنـی دار دیگـری مشاهده نمی شود."