چکیده:
شیعه در اعتقادهای خود،به مسئله رجعت باور دارد،اما اهل سنت نسبت به آن بی اعتقاد است.متفکران شیعه برای اثبات این عقیده به ادله متعددی تمسک کرده اند،از جمله به متون دینی اعم از آیات قرآن و روایات معصومان علیهم السلام،عقل و اجماع.این امور به انضمام واقعیت های تاریخی در اقوام گذشته،امکان رجعت را اثبات می کند.در میان ادله نقلی،برخی آیات اثبات کننده این باور در آخر الزمان است.به نظر مفسران شیعه در راس این آیات،آیه 83 سوره نمل قرار دارد که در عرف قرآن پژوهان شیعه به آیه اثبات کننده رجعت در زمان ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مشهور است،اما در برابر،مفسران عامه به نقد دیدگاه عالمان شیعی پرداخته اند.در این تحقیق با رویکردی تحلیلی به بررسی موشکافانه دیدگاه مفسران فریقین در مدلول آیه فوق پرداخته و در ادامه نظر مفسران اهل سنت را به نقد کشیده است.
خلاصه ماشینی:
"(برای نمونه بنگرید به: قمی، 1367: 2 / 131؛ مفید، 1424: 393؛ طوسی، بیتا: 8 / 120؛ طبرسی، 1372: 7 / 367 ـ 366؛ همان، 1377: 3 / 203؛ رازی، 1408: 15 / 78 ـ 77؛ بحرانی، 1416: 4 / 230 ـ 228؛ کاشانی، 1423: 5 / 126؛ حویزی، 1415: 4 / 100؛ فیض کاشانی، 1415: 4 / 75؛ همان، 1418: 2 / 917؛ شبر، 1412: 369؛ حسینی شاه عبدالعظیمی، 1363: 10 / 86 ـ 85؛ صادقی تهرانی، 1419: 384؛ همان، 1365: 22 / 267؛ حسینی شیرازی، 1423: 396؛ قرشی، 1377: 7 / 498؛ مکارم شیرازی، 1374: 15 / 549 ـ 548) در میان مفسران شیعی طبرسی در تفسیر مجمع البیان (طبرسی، 1372: 7 / 366) و جوامع الجامع (همان، 1377: 3 / 203) ضمن بحث درباره مفاد آیه به ارزیابی دیدگاه اهلسنت و برخی از شیعیان میپردازد.
(شبر، 1412: 369؛ کاشانی، 1423: 5 / 126؛ عاملی، 1413: 2 / 463؛ قمی مشهدی، 1368: 9 / 594؛ صادقی تهرانی، 1365: 22 / 267؛ کرمی حویزی، 1402: 6 / 186) برخی از بزرگان شیعه بهصراحت بیان میکنند اگر ادله نقلی ذیل آیه برای بیان رجعت نبود، باز هم میتوان از این آیه مسئله رجعت را اثبات نمود؛ چرا که فریقین قبول دارند که بعد از روز رستاخیز رجعتی وجود ندارد، پس رجعت در آیه باید مربوط به قبل از روز قیامت باشد و آن هم در همین دنیا است."