چکیده:
پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی )، از اساسی ترین عوامل موثر بر م وفقیت
مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی است و خود از مجموعه ای از عوامل تاثیر
آیا مشخصات فردی کاربران و » می پذیرد. مقالة حاضر در پی پاسخ بدین پرسش است که
وضعیت اقتصادی - اجتماعی و اطلاعاتی - ارتباطی خانواده های آنها و نیز ویژگی های نوآوری
در این .« ؟ بر میزان پذیر ش آی سی تی در مرکز جامع خدمات آی سی تی قرن آباد موثر است
پژوهش، روش پیمایشی همراه با بررسی های کتابخانه ای و جستجوهای اینترنتی به کار رفته و
نمونة مورد مطالعه شامل ۲۱۸ کاربر است . بر اساس نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون
سن، میزان » می زان پذیرش آی سی تی و متغیرهای مستقل » چندگانه، بین متغیر وابستة
تحصیلات، جنسیت، وضعیت تاهل، شیوة زندگی، شغل اصلی، و میزان مهارت رایانه ای کاربر،
تعداد افراد آشنا با رایانه در خانواده، تعداد افراد اداری در خانواده، میزان تحصیلات خواهر
بزرگتر کاربر، میزان انگیزة خانواده از کاربرد آی سی تی به منظور کار و کاریابی و کار از راه
دور، پیچیدگی آی سی تی، تصویر ذهنی از آی سی تی، قابلیت رویت مزایای آی سی تی، و
رابطة مثبت در سطح معن یداری یک درصد وجود ،« میزان استفادة خانواده از رسانه های مکتوب
میزان انگیزة خانواده از کاربرد آی سی » دارد؛ همچنین، میزان پذیرش آی سی تی با متغ یرهای
دارای « تی به منظور سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت کاربران و میزان تحصیلات مادر کاربر
رابطة منفی در سطح معنی داری یک درصد است . در سطح معنی داری پنج درصد نیز رابطه
مثبت یا منفی میزان پذیرش با تعداد دیگری ار متغیرها مش خص شد . تعیین ترتیب
اهمیت متغیرهای تاثیرگذار، چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی، از دیگر نتایج این
مقاله است.
One of the most effective factors in the success of rural ICT centres is the adoption of ICT. Several factors can influence the adoption of ICT as an innovation. This paper tries to answer this question that whether the personal characteristics، socio-economic conditions، and informational-communicational situations of users and their families and also the innovation features can affect the degree of ICT adoption in Gharnabad village. We used survey methodology in addition to library and internet research. The correlation and multivariate regression analysis indicated that the degree of ICT adoption is positively related to age، level of education، gender، marital status، life style، user's level of computer skill or knowledge، number of individuals familiar with computer usage in the household، number of individuals with a ministerial position in the household، the level of education of senior daughter in the family، family's motivation of using ICT as a job and job finding means، ICT complexity، perception of ICT، visibility of ICT advantages، and the level of using written media، and these relationship were significant at the 99 percent confidence level. It has a negative relationship with the level of family incentive of using ICT-whether for user entertainment or filling the leisure time- and the level of mother education، and these relationships were significant at the 99 percent confidence level. The level of adoption's relationship to other variables at 95 percent confidence level was also specified. Another finding of this study was the estimation of the level of importance of these variables- negative or positive.
خلاصه ماشینی:
بـر اسـاس نتـایج تحلیـل همبـستگی و رگرسـیون چندگانه ، بین متغیر وابـستة «میـزان پـذیرش آی سـی تـی و متغیرهـای مـستقل «سـن ، میـزان تحصیلات ، جنسیت ، وضعیت تأهل ، شیوة زندگی ، شغل اصلی ، و میزان مهارت رایانه ای کاربر، تعداد افراد آشنا با رایانه در خانواده ، تعداد افراد اداری در خـانواده ، میـزان تحـصیلات خـواهر بزرگ تر کاربر، میزان انگیزة خانواده از کاربرد آی سی تی به منظور کار و کاریـابی و کـار از راه دور، پیچیدگی آی سی تی ، تصویر ذهنی از آی سی تی ، قابلیت رؤیت مزایای آی سـی تـی ، و میزان استفادة خانواده از رسانه های مکتوب »، رابطة مثبت در سطح معنی داری یک درصد وجود دارد؛ همچنین ، میزان پذیرش آی سی تی با متغیرهای «میزان انگیزة خانواده از کاربرد آی سـی تی به منظور سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت کاربران و میزان تحصیلات مـادر کـاربر» دارای رابطة منفی در سطح معنی داری یک درصد است .
از اطلاعات جدول ۴ چنین برمی آید که از بین ویژگی های اقتصادی خانوادة کـاربر، تنها متغیر مجازی «داشتن بیش از یک خانه » با متغیر میزان پذیرش آی سـی تـی دارای رابطة مثبت در سطح معنی داری پنج درصد است ؛ و از ایـن رو، فـرض H بـرای ایـن o متغیر رد و برای دیگر متغیرهای مربوط به ویژگی های اقتصادی خانوادة کـاربر پذیرفتـه می شود.