چکیده:
جامعه آماری این پژوهش را روستاییان سرپرست خانوار ساکن روستاهای دارای شوراهای اسلامی شهرستان کرمانشاه تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای، 320 نفر از آنها به صورت نمونه انتخاب شده اند. ابزار اصلی پژوهش، عبارت است از پرسشنامه ای شامل دو بخش «مقیاس سنجش انتظارات روستاییان» و «ویژگی های فردی و حرفه ای آنها». بر اساس یافته های پژوهش، مهم ترین انتظارات روستاییان از شوراهای اسلامی به ترتیب عبارت اند از: برقراری نظافت عمومی روستا، مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه، و همکاری با نیروی انتظامی جهت برقراری امنیت روستا. رضایت شغلی و رضایت زندگی روستاییان 24 درصد از تغییرات مربوط به انتظارات آنها از شوراهای اسلامی را تبیین می کنند. توجه شوراهای اسلامی روستا به انتظارات مردم در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی نرخ ماندگاری مردم را در روستاها افزایش می دهد و زمینه مشارکت واقعی آنها را برای تحقق توسعه روستایی فراهم می سازد.
The overall goal of this descriptive-correlational research is to examine the expectations of rural people from Islamic rural councils in Kermanshah county and also consider the factors that influence these expectations. The statistical population of this research consisted of the heads of the households in villages with councils in Kermanshah county. Using a multi stage sampling method 320 heads of households were selected. The main research tool is a two part questionnaire، which in the first part the rural people expectations and in the second part the personal and professional traits were measured and assessed. According to the study results، the most important expectations from councils include: general clean up of villages، crisis management in disasters، and collaboration with police to establish security in villages. Job and life satisfaction can explain 24 percent of variance in expectations from Islamic councils. According to the results it can be inferred that the attention to people’s expectations in different cultural، social، and economic dimensions can raise the rate of long term settlement in the villages and provides a context for participation of people for the realization of rural development.
خلاصه ماشینی:
"البته چـه بـسا تأکیـد بـر تـشکل هـای مختلف سیاسی ، فرهنگی ، و صنفی منطقی تر به نظر آیـد؛ چنـان کـه در مـدل مـشارکتی موشی (١٩٨٩,Mushi) چهار مرحله برای جلب مشارکت روستاییان در نظر گرفته شـده است که عبارت اند از ایدئولوژی مـشارکت ، مؤسـسات مـشارکتی (احـزاب ، شـوراها و اتحادیه ها)، اطلاع رسانی و آموزش ، و تأمین منابع در توسعه ، باید مـشارکت در تمـامی سطوح روستا، دهستان ، شهرک ، شهر، استان و کشور و در تمامی مراحل تصمیم گیـری ، نظارت ، اجرا، ارزشیابی ، و بهره مندی از منابع طرح ها و پروژه ها) به صورت همـه جانبـه در نظر گرفته شود؛ چرا که بنا به تعریف مشارکت از دیدگاه ابراهیم زاده (۱۳۷۳) به نقل از محمودی نژاد آمده است : «مشارکت را می توان طریقی جهت افزایش و توزیع مجـدد فرصت های شرکت جستن در تـصمیم گیـری هـای اجتمـاعی و همیـاری در توسـعه و بهره مندی از ثمرات آن تعریف کرد».
البته اگر این انتظار مؤید رفع مشکل از طریق همکاری و همیاری خـود مردم باشد، مثبت است ؛ ولی اگر در امتداد اتکا به سازمان های دولتی باشد، همان چیزی است که سوان سون (٢٠٠٠ ,Swenson) معتقد اسـت ؛ یعنـی اگـر مـردم خـود تـصمیم نگیرند و وابسته به دولت باقی بمانند، توسعه روستایی محقـق نخواهـد شـد و در ایـن برخی از نتایج بر انتظـارات فرهنگـی (ماننـد تـرویج کتـاب و کتـابخوانی )، اجتمـاعی (کمک به حل اختلاف میان مردم )، و اقتصادی (کمک به افزایش درآمد مردم ) تأکیـد دارد و انتظارات مردم از شوراها را «در حد زیاد» برآورد می کند که بـا نظـرات ازکیـا (۱۳۶۲)، ابراهیم زاده (۱۳۷۳) و با اصل ۸، ۱۲، ۴۳، ۴۴ و ۵۰ قانون اساسی مطابقت دارد."