چکیده:
در منظومه فکری امام خمینی(ره) به عنوان اندیشمند بزرگ و تاثیرگذار اسلامی، مسئله تکلیفگرایی مبنای عملگرایی قرار گرفته و عملا سعادت و تعالی فرد و جامعه انسانی در گرو عمل به وظیفه میباشد. تقدم، تاخیر یا تلازم «حق» و «تکلیف» انسانی از بنیادیترین مسائل مکاتب فکری بشری بوده و هر مکتب فکری میکوشد با ترسیم نظام دانایی، پاسخی شایسته به این مهم دهد. در نگاه تکلیفگرایانه امام خمینی(ره)، پیروزی انقلاب اسلامی نتیجه عمل به تکلیف الهی و همچنین لازمه تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی، تداوم و التزام به تکلیف است. نظر به اهمیت این موضوع، این پژوهش با روش هرمنوتیک متن محور، درصدد پاسخ به این پرسش است: «ابعاد نظری و عملی اصل تکلیفگرایی در منظومه فکری امام خمینی ره چیست؟». این مقاله میکوشد به تبیین اصل تکلیف گرایی در اندیشه امام خمینی ره بپردازد. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که: 1. حق و تکلیف در اندیشه امام ره تلازم دارد. 2. قاعده اولیه در این رابطه «اصل بودن تکلیف ـ فرع بودن نتیجه» است.3. عامل به تکلیف، پیروز حقیقی در دو حالت پیروزی یا شکست ظاهری است.4. تکلیفگرایی بر بنیانهای هفتگانه «تکلیف به مثابه منشا عمل»، « تکلیف یک امر همگانی»، «محدوده تکلیف، توان انسان»، «درونی و عقلانی بودن احساس تکلیف»، «شرعی بودن امر تکلیف»، «پیروزی مطلق در عمل به تکلیف»، « واجب بودن ادای تکلیف» استوار شده است. 5. تکلیفگرایی در اندیشه امام ره متشکل از ارکان عبادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است. 7. حفظ نظام جمهوری اسلامی از بزرگترین تکالیف مسلمانان است. 8. پیامد تکلیف گرایی در بعد فردی، اطمینان قلبی و در بعد جمعی حفظ مکتب الوهیت محمدی (ص) است.
خلاصه ماشینی:
"حضرت امیر(علیه السلام ) در رابطه با حقوق اجتماعی و تکالیف مقابل آن ، چنین می فرمایند: «ثم جعل سبحانه من حقوقه حقوقا افترضها لبعض الناس علی بعض فجعلها تتکافأ فی وجوهها و یوجب بعضها بعضا و لا یستوجب بعضها إلا ببعض » پس خدای سبحان برخی از حقوق خود را برای بعضی از مردم واجب کرد و این حقوق را در برابر هم گذاشت ، که برخی از حقوق برخی دیگر را واجب گرداند و حقی بر کسی واجب نمی شود مگر همانند آن را انجام دهد( امام علی (ع )، خطبه ٢١٦: ٢٥٨).
مقاله حاضر از حیث کاربست روش ـــ هرمنوتیک متن محور ـــ و همچنین از آن جهت که تلاش کرده اســت نگاهی منظومه ای و جامع به مســئله تکلیف گرایی در ابعاد مختلف (اصــول ، / قاعده ، ارکان ، انواع ، نتیجه و بزرگترین تکلیف ) در اندیشه امام خمینی (ره ) داشته باشد؛ اثری نو و بدیع به شمار می آید.
نظر به اینکه موضـــوع این پژوهش ، در حوزه مطالعاتی اندیشـه سـیاسی ــــ و خاصتا فلسفه سیاسی ــــ قرار دارد لذا بهترین روش تحلیلی برای فهم تکلیف گرایی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره )، «هرمنوتیک متن گرا» اســـت .
امام برای تدقیق این مسـئله ، به شکست حضرت امیر(ع ) در جنگ با معاویه و قیام امام حسین (ع ) اشاره می کند و از آن جهت که این بزرگواران به تکلیف الهی خود عمل کرده اند آنها را پیروز واقعی می داند: «ما مکلفیم ، خدا به ما تکلیف کرده اسـت ، که با این مخالفین اسـلام و مخالفین ملت اسلام معارضه کنیم ، یا پیش می بریم یا نمی بریم ."