چکیده:
یکی از تحولات معاصر رشد بی رویه گروه های تندرو سلفی و تکفیری به ظاهر مسلمان، با نام «وهابی» یا «داعشی» است. زن در عقیده این گروه، جایگاهی سخیف و غالبا محروم از حقوقی مساوی با مردان دارد. متاسفانه سلفی ها عقاید خود را به نام «توحید محض» و اسلام راستین، و عقاید سایر مسلمانان و مخالفان خود را بدعت و شرک و کفر معرفی می کنند. یکی از مظاهر و مصادیق این ظلم و انحراف، ممنوع و حرام بودن زنان از زیارت قبور و تشییع جنازه است. برجسته ترین رهبر فکری و مبدع عقاید این فرقه، ابن تیمیه می باشد. این مقاله با مطالعه ای اسنادی، تحلیلی و تطبیقی در منابع ابن تیمیه و اهل سنت، به دنبال کشف واقعی حکم زیارت قبور توسط زنان در قرآن، سنت و سیره سلف است. بر همین اساس، پس از توصیف و ارزیابی دیدگاه و مستندات ابن تیمیه و سامان دهی ادله و مستندات جواز زیارت قبور توسط زنان و دیدگاه مذاهب چهارگانه اهل سنت، در پایان، به این نتیجه می رسد که ضمن ضعیف و غیرقابل استناد بودن ادله ابن تیمیه و پیروان او، ادله فراوانی مبنی بر جواز زیارت قبور زنان وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
این مقاله با مطالعه ای اسنادی، تحلیلی و تطبیقی در منابع ابن تیمیه و اهل سنت، به دنبال کشف واقعی حکم زیارت قبور توسط زنان در قرآن، سنت و سیره سلف است.
ادعای نسخ ذیل حدیث: ممکن است ادعا شود این حدیث به وسیله حدیث «لعن الله زائرات القبور» نسخ شده است، با این بیان که پیامبر زیارت قبور را به صورت عام با عبارت «فزوروها» جایز دانسته اند، ولی بعدا به صورت خاص زنان را منع کرده اند.
بنابراین، طبق این حدیث صحیح السند، هم نماز میت خواندن بر جنازه، هم زیارت قبور و هم تشییع جنازه برای زنان جایز است.
6. آثار تربیتی و حکمت زیارت قبور دلیل و حکمتی که ذیل روایت «زوروا القبور فإنها تذکر الموت» نقل شده عام و مشترک بین زنان و مردان است.
ج. روایت لعن و نهی زیارت قبور زنان ضعیف است و به وسیله روایات دیگر و سیره نسخ می شود؛ همچنان که به سیره حضرت زهرا علیهاالسلام و عایشه اشاره شد (ملطی حنفی، بی تا، ج 1، ص 18؛ طحاوی حنفی، 1318ق، ج 1، ص 409ـ413؛ ابن عابدین، 1992، ج 6، ص 363).
نتیجه گیری بررسی و فحص کامل در منابع اهل تسنن ما را به این نتیجه رهنمون می سازد که اولا، زیارت قبور زنان مشروع و صحیح است و ادله نقلی کافی و غیرقابل خدشه ای، از قرآن و سنت و سیره صحابه این موضوع را تأیید و تأکید می کند که سلفی ها و تکفیری ها را با چالش جدی مواجه ساخته و ضعیف و غیرمعتبر بودن ادله ادعایی آنان را به وضوح آشکار می سازد.