خلاصه ماشینی:
"الگوهای رابطة بین برنامة درسی و آموزش تعاریف این دو مفهوم به نوبة خود ارزشمندند اما ممکن است وابستگی این دو را پنهان کنند.
الگوی دوگانه همانطور که در شکل ۱ دیده میشود، برنامة درسی در یک طرف قرار دارد و آموزش در طرف دیگر؛ این دو ضد هم هستند و هیچگاه بههم نزدیک نمیشوند.
تحت این الگو، برنامة درسی و فرایند آموزش ممکن است بهطور معناداری متفاوت باشند، بدون آنکه یکی دیگری را تحت تأثیر قرار دهد.
الگوی هممرکز الگوهای قبلی رابطة بین برنامة درسی و آموزش را با درجات متفاوت استقلال نشان میدهند؛ درحالیکه وابستگی متقابل خصوصیت اصلی الگوهای هممرکز است.
هر الگوی برنامة درسی و آموزش طرفداران خودش را دارد که از بخشی یا تمام آن حمایت میکنند؛ چه در تئوری چه در عمل، اما چگونه میتوانیم بفهمیم کدام درست یا نادرست است؟ پیام نهایی این مقاله آن است که برنامة درسی مجموعهای از تجارب و فرصتهایی است که برای یادگیری دانشآموزان و راهبری و پایش مدرسه ارائه میشود."