چکیده:
امروزه اتحاد استراتژیک به عنوان یکی از متداول ترین استراتژیهای رشد بیرونی شرکت ها در دنیا مطرح شده است . سال های قبل این گونه تصور میشد که اتحاد استراتژیک تنها برای شرکت های بزرگ قابلیت کاربرد دارد ولی امروزه این موضوع یکی از جذاب ترین استراتژیهای شناخته شده برای کلیه شرکت ها و سازمان ها است . هدف از این تحقیق بررسی اتحاد استراتژیک بین سازمان ها در صنعت گردشگری ورزشی می باشد. روش تحقیق ازنوع مروری و به صورت سنتی بوده است . صنعت گردشگری در جهان توسعه فراوانی یافته است و بسیاری از کشورها از این راه توانسته اند وضعیت خود را بهبود ببخشند و از مشکلاتی مانند بیکاری، پایین بودن سطح درآمد سرانه و کمبود درآمد ارزی خویش بکاهند. امروزه پیوند میان گردشگری و ورزش نوع جدیدی از گردشکری را ایجاد نموده که جنبه های مختلف و متنوعی را در بر می گیرد. اهمیت عوامل تاثیرگذار بر توسعه گردشگری ورزشی، به ویژه تشکیل اتحادهای استراتژیک متنوع در این حیطه را به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار به وضوح از طریق بررسی پژوهش های مختلف نشان داده شد. پژوهش های مختلفی به بررسی تاثیر تشکیل اتحادهای استراتژیک در حوزه های مختلف و حوزه گردشگری پرداختند، همگی موید این مطلب بودند که ایجاد اتحاد استراتژیک بین سازمان های ورزشی دولتی و خصوصی با سازمان ها و شرکت هایی گردشگری دولتی و یا خصوصی قادر است باعث بهبود وضعیت گردشگری ورزشی شود.
Nowadays the strategic alliance has been proposed as one of the most common external growth strategy of
companies in the world. It was thought years ago that strategic Alliance is applicable only for big companies but
today, it is one of the most attractive strategies known to all companies and organizations. The aim of this study
was to evaluate the strategic alliance between sports organizations in the tourism industry. The method has been
traditionally kind review. The tourism industry has greatly developed in the world and many of these countries
have been able to improve their situation and their problems such as unemployment, low per capita income and
reduce their shortage of foreign exchange earnings decreased. The link between tourism and sport has created a
new kind of tourism that encompasses different aspects. The importance of effective factors on development of
sports tourism, in particular at various strategic alliances in this area as the most important factor was shown
clearly by examining researches. Different studies examining the effects of establishing strategic alliances in
various fields and tourism field, this all suggests that the creation of strategic alliances between the public and
private sports organizations with public or private tourism organizations and companies can improve the
situation of sports tourism.
خلاصه ماشینی:
"یک نوع از این همکاری ها، اتحاد استراتژیک است که به ابزار مهمی برای مدیریت کسب و کار جهت بهبود توانایی رقابت سازمان تبدیل شده است و شکاف بین منابع موجود شرکت و الزامات مورد نیاز آینده آن را پر می کند.
1 - Strategic Alliances 2 - Ireland and Hitt 3 - Zhang and Yin 4 -Synergy 5 - Thorgren et al 150 انواع مختلف اتحاد استراتژیک را می توان این گونه بیان کرد: الف ) سرمایه گذاری مشترک: عبارت است از یک فعالیت مشارکتی و تجاری که توسط دو یا چند سازمان با اهداف استراتژیک شکل می گیرد و برای نیل به اهداف آن نهاد مستقلی ایجاد و به هر یک از این نهادها مسئولیت های عملیاتی، مخاطرات مالی و پاداش هایی تخصیص می دهد.
گستره وسیعی که فعالیتهای هیجانی نظیرگردشگری ماجراجویی شروع شده و تا فعالیتهای تمدد اعصاب گردشگری 1 - Mellat and Lester 2 - Jian and Callahan 3 - James 4 - Genç et al 5 - Pansiri 6 - Parise and Sasson 152 تفریحی را در بر می گیرد.
اگر چه اندازه گیری های تاثیر ورزش و گردشگری در کل جهان مشکل است ، با این وجود، نرخ رشد صنعت گردشگری ورزشی حدود ١٠ درصد در سال برآورد می شود که این موضوع ، اهمیت عوامل تاثیرگذار بر توسعه گردشگری ورزشی، به ویژه تشکیل 1 - Kennelly and Toohey 154 اتحادهای استراتژیک متنوع در این حیطه را به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار به وضوح نشان می دهد."