چکیده:
با توجه به اهمیت برنامه ریزی، به ویژه برنامه ریزی راهبردی در ورزش کشور و لزوم تهیه برنامه راهبردی در فدراسیون های ورزشی و نبود تحقیقات کافی در زمینه محیط درونی و بیرونی برنامه ریزی راهبردی، هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای هیات والیبال استان تهران بر اساس مدل برنامه ریزی استراتژیک SWOT بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف ، کاربردی و بر اساس روش های گردآوری اطلاعات از جمله تحقیقات توصیفی - تحلیلی است که به صورت میدانی انجام گرفته و در حوزه ی مطالعات استراتژیک قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش رئیس ، دبیر، مسئولین کمیته ها، مسئولین انجمن والیبال هیئت های تابعه استان تهران ، مسئولین انجمن والیبال آموزش و پرورش و شهرداری تهران ، پیشکسوتان و نخبگان والیبال استان تهران جمیعا ٥٠ نفر می باشد که به صورت کل شمار مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل برنامه ریزی استراتژیک SWOT استفاده شد که در مجموع ٢ پرسشنامه شامل پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه تعیین میزان تاثیر نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای هیات والیبال استان تهران بود. روایی محتوایی پرسشنامه های مورد نظر پس از اعمال نقطه نظرات ١٧ نفر از اساتید مدیریت ورزشی و اعضای فدراسیون و شورای راهبردی مورد تایید قرار گرفت . پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ ٠٨=α به دست آمد. جهت ارائه داده های توصیفی از شاخص های آماری فراوانی و جهت تجزیه تحلیل داده ها در بخش آمار استنباطی با استفاده از آزمون KMO مناسب بودن سئوالات بررسی شد. به منظور رتبه بندی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها از آزمون رتبه ای فریدمن و خیدو استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اولویت بندی نقاط قوت (٢٥٥٣٤=χ٢)، نقاط ضعف (١٤٦٠٩=χ٢)، اولویت بندی فرصت ها (٣٦٨٦٩=χ٢) و اولویت بندی تهدیدات (٤٣١٢=χ٢) هیات والیبال استان تهران از دیدگاه نمونه تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد (٠٠١=Sig) و به طور کلی ١٢ نقطه قوت ، ١٢ نقطه ضعف ، ١٣ فرصت و ١٤ تهدید برای هیات والیبال استان تهران شناسایی شد؛ همچنین با توجه به نتایج ماتریس داخلی و خارجی ، موقعیت هیات والیبال استان تهران در منطقه رقابتی (ST) قرار دارد که برای آن استراتژی تدوین شد؛ بنابراین هیات والیبال استان تهران باید استراتژی های رقابتی را برای موفقیت در آینده و در دستیابی به چشم اندازهای خود، در پیش بگیرد.
Considering the importance of planning, especially strategic planning in sport and the need to prepare a strategic program in
sports federations and the lack of adequate research in the field of the internal and external environments of strategic
planning, this study aims to investigate and identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats of Tehran Volleyball
Delegation based on the SWOT strategic planning model. To this aim, identification of the strengths, weaknesses,
opportunities, and threats, and ultimately development of a strategy considering the position of the Volleyball Delegation of
Tehran Province were determined as the objectives of this research. This is an applied research in terms of goal, and a
descriptive-analytical research in terms of data collection method. It is also a strategic study performed using the field
method. The study population includes the chairperson, secretary, the officials of committees, the officials of the Volleyball
Association of subsidiary bodies of Tehran Province, and the elites of Volleyball in Tehran Province, with a total number of
50 people selected using the complete enumeration method. Self-made questionnaires based on SWOT strategic planning
model were used for data collection, including a demographic questionnaire and a questionnaire to assess the effect of
strengths, weaknesses, opportunities and threats of the Volleyball Delegation of Tehran Province. The content validity of the
questionnaires was confirmed by 17 professors of sports management and members of the Federation and Steering Council.
The reliability of the questionnaire was determined as 0.8 using Cronbach's alpha coefficient. Descriptive statistics and
inferential statistics were used for data analysis. The statistical indices of frequency, percentage of frequency and graphs and
tables were used to present the descriptive data, and the KMO test was used in the inferential statistics part, the results of
which showed that the questions were appropriate enough. Friedman and Chi-square tests were used to rank the strengths,
weaknesses, opportunities and threats. For the other items mentioned in strategic planning, strategic analyses, particularly
SWOT analysis, were used depending on the subject. Results showed that there is a significant difference among the strengths
(χ2-=255.34), weaknesses (χ2-= 146.09), opportunities (χ2-=368.69) and threats (χ2-=43.12) of the Volleyball Delegation of
Tehran Province from the perspective of the research sample (Sig-0.01), and generally 12 strengths, 12 weaknesses, 13
opportunities and 14 threats were identified for the Volleyball Delegation of Tehran Province; In addition, the results of the
internal and external matrix showed that the Volleyball Delegation of Tehran Province lies in the (ST) area, for which an
appropriate strategy was developed. Therefore, the Volleyball Delegation of Tehran Province needs to adopt competitive
strategies which aim to use the internal strengths to reduce or eliminate the effects of the existing threats in the external
environment of the organization in order to achieve success and its prospects in future.
خلاصه ماشینی:
"ماتریس SWOT (استراتژیهای ST) نقاط قوت هیأت والیبال استان تهران عوامل داخلی عوامل خارجی S١ وجود مربیان و داوران مجرب و زبده در سطوح ملی و بین المللی S٢ وجود مدرسان زبده و باتجربه در سطح استان جهت تدریس و آموزش دروس های جانبی و عملی S٣ برگزاری کلاس های مربیگری و داوری به طور گسترده در سطح استان تهران S٤ برگزاری کلاس های آموزشی و مدیریت این نوع کلاس ها در سطح استان تهران S٥ برنامه محور بودن هیأت والیبال استان تهران S٦ منابع انسانی غنی (فراگیران ) (والیبال آموزان ) S٧ وجود سالن اختصاصی هیأت والیبال (خانه والیبال ) جهت آموزش مربیان و داوران و فراگیران S٨ فعالیت گسترده والیبال بانوان در امور آموزش و مساابقات S٩ استعداد بسیار بالای فراگیران در سطح استان تهران S١٠ منابع انسانی غنی داخل هیأت (کادر اجرایی هیأت ) S١١ حمایت هیأت والیبال استان تهران از برنامه اعزام تیم رده های مختلف سنی در مسابقات کشوری علی رغم مشکلات مالی S١٢ تأمین تجهیزات مورد نیاز برای هیأت های تابعه تهدیدهای هیأت والیبال استان تهران ↓ استراتژی های ST ↓ T١ فقدان قوانین حمایتی در حوزه جذب اسپانسر T٢ کمبود سرانه فضای ورزشی به نسبت جمعیت استان تهران T٣ موازی کاری دستگاه های مختلف اجرایی و عدم هماهنگی بین آن ها در اجرای مسابقات T٤ سبک زندگی (آپارتمان نشینی) (راکد و کم تحرک) T٥ پرداختن بیشتر به جنبه حرفه ای به جای همگانی کردن رشته والیبال T٦ در کانون توجه قرار گرفتن هیأت والیبال استان تهران T٧ فقدان برنامه های آموزشی در رسانه ها بویژه رسانه ملی T٨ کمبود پوشش تلویزیونی رشته والیبال به خصوص در امر آموزش T٩ اعمال فشار در جابجایی قوانین هیأت توسط سفارشات غیر معقول T١٠ موازی کاری دستگاه های مختلف اجرایی و عدم هماهنگی ◄ تدوین برنامه عملیاتی ٤ ساله هیأت با تمرکز بر جذب حامیان مالی و افزایش سرانه ◄ افزایش برنامه های مربوط به کول والی در مناطق مخالف شهر تهران ◄ تولید و پخش برنامه های آموزشی والیبال با مشارکت صدا و سیما ◄ برنامه ریزی جهت تأمین تجهیزات مورد نیاز برای هیأت های تابعه 208 بین آن ها در امور آموزش و کشف استعدادها T١١ عدم وجود نظام داوطلبی در رویدادهای ورزشی استان T١٢ نفوذ عوامل متعدد بیرونی برای گرفتن وقت سالن هیأت والیبال (خانه والیبال ) T١٣ هزینه بالا در کلان شهر تهران که باعث عدم رغبت خانواده ها برای حضور فرزندان در کلاس های آموزشی می شود T١٤ وجود اقوام مختلف در استان تهران به واسطه مهاجرت و آسیب های اجتماعی ناشی از آن ٤."