چکیده:
این تحقیق با هدف«آسیب شناسی آموزش دینی در دانشگاه ها از دیدگاه اساتید»به صورت توصیفی از نوع پیمایشی تهیه شده و با توجه به عوامل موثر در آموزش دینی-که شامل محتوای دروس،روش تدریس،ویژگی های شخصیتی و اعتقادی اساتید و سیستم آموزشی می باشد-سوالات تحقیق به این شکل طراحی گردید که هر کدام از عوامل مطرح شده تا چه حد در آسیب پذیری آموزش دینی تاثیرگذار است.به منظور بررسی هر کدام از این عوامل پرسش نامه ای در اختیار اساتید قرار گرفت.مهم ترین نتایج به دست آمده عبارتند از:عدم تناسب محتوای کتب درسی با نیازهای دوره جوانی و عصر حاضر دانشجویان؛عدم کاربردی بودن محتوا؛عدم تناسب بین روش تدریس و محتوا؛عدم استفاده اساتید از روش های نوین.باتوجه به نتایجی که در این تحقیق به دست آمده،راهکارهایی پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"٤-١-آسیب ها در طراحی محتوا برخی از آسیب های موجود درطراحی محتوا به قرار زیر است : محتوای آموزش دینی : بخشی از آسیب های نظام تعلیم و تربیـت دینـی موجـود بـه نـوع شـناخت موجـود از دیـن و محتـوای آمـوزه هـای عرضـه نشـده، مربـوط اسـت (سـاجدی ، ابوالفضل ، ١٣٨٤: ١٣٠).
تعیین و تعریف اهداف برنامه آموزش دینی : آسیب های برنامـه آمـوزش دینـی عبـارت است از:نشـناختن نیازهـا، ضـرورت هـا و شـرایط ؛ غلتیـدن در ورطـه سـنت گرایـی افراطـی ؛ سطحی نگری و یا عدم درک عمیق منابع معتبر دینی ؛ نشناختن فرهنـگ وسـنت هـای بـومی ؛ بی توجهی به دانش روز؛ نداشتن تصویری روشن از اهداف غایی ؛ به بیراهـه رفـتن در تعیـین اهداف اصلی و عمده کردن اهداف فرعی ؛ گرفتار شدن در زمان گذشته و یا حـال و غافـل شدن از آینده؛ نشناختن و یا بی توجهی به نیازها و یا علایق فراگیـر (محتـوای کتـب بایـد بـا زندگی روزمره متناسب بوده و برای آنان ملمـوس باشـد)؛ و ارزیـابی نادرسـت از امکانـات موجود(یزدانی ، جواد، ١٣٨٢: ٤٤٨-٤٤٧).
از سوی دیگـر، آسـیب هـای آموزشـی که هم اکنون از ساختار روشهای حاکم بر نظام های تعلیم و تربیت ناشی مـی شـود بـه ایـن سبب است که منابع آموزش دینی را در بیرون از فرد به صورت تلفیقی و عاریـه ای جسـت و جو می کند و در همان مرحله هم باقی نگه می دارد (کریمی ، عبدالعظیم ، ١٣٨٩: ٥٣)."