چکیده:
زمینه : در این مقاله روند عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه هشتم (سوم راهنمایی) ایران در ٥ مطالعه متوالی تیمز (TIMSS) با روند عملکرد دانش آموزان کشورهای منطقه و شرکت کننده در این مطالعه ها مقایسه شده است . هدف : مقایسه با هدف تعیین جایگاه نظام آموزشی کشور در ریاضی دوره عمومی در میان کشورهای منطقه با توجه به هدف های ذکر شده در سند چشم انداز ٢٠ ساله کشور انجام شده است . روش : با استفاده از روند پژوهی، متوسط عملکرد ریاضی دانش آموزان به تفکیک جنسیت ، حیطه های محتوایی و سطوح شناختی و همچنین میزان دسترسی به نقاط معیار بین المللی در ٥ مطالعه با هم مقایسه شده است . یافته ها: یافته ها بیانگر آن است که به غیر از مطالعه ١٩٩٥ در ٤ مطالعه دیگر، جایگاه دانش اموزان ایران تقریبا در وسط جدول رده بندی کشورهای شرکت کننده قرار دارد. این وضعیت به تفکیک جنسیت ، حیطه های محتوایی، سطوح شناختی و درصد دانش آموزان در دستیابی به نمره های معیار نیز کم و بیش صادق است . متوسط عملکرد دانش آموزان ایران در مطالعه ٢٠١١ از مطالعه ١٩٩٥ و ١٩٩٩ کمتر است و متوسط عملکرد دانش آموزان ارمنستان ، ترکیه ، تونس ، گرجستان و لبنان در مطالعه های مختلف از متوسط عملکرد دانش آموزان ایران بیشتر است . بیشترین رشد مثبت در متوسط عملکرد دانش آموزان قطر، عربستان ، فلسطین ، گرجستان و ترکیه رخ داده است . بحث و نتیجه گیری : یافته ها نشان می دهند که تلاش های موجود برای رسیدن به صدر جدول رده بندی در بین کشورهای منطقه کافی نبوده و در صورت ادامه روند موجود این مهم دست یافتنی بنظر نمی رسد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه درصد دانش آموزان در میزان دستیابی به نقاط بین المللی پیشرفت در آزمون ریاضی پایه سوم راهنمایی (مطالعه ٢٠٠٧ و ٢٠١١) متوسط کشور مطالعه پائین (٤٠٠) بالا (٥٥٠) پیشرفته (٦٢٥) (475) 1 11 35 61 2007 اردن 0 6 26 55 2011 6 27 63 88 2007 ارمنستان 3 18 49 76 2011 0 0 7 41 2007 الجزایر - - - - 2011 امارات متحده ٢٠٠٧ - - - - عربی ٢٠١١ ٧٣ ٤٢ ١٤ ٢ 1 5 20 51 2007 ایران 2 8 26 55 2011 0 3 19 49 2007 بحرین 1 8 28 53 2011 5 15 33 59 2007 ترکیه 7 20 40 67 2011 0 3 21 61 2007 تونس 0 5 25 61 2011 0 3 17 47 2007 سوریه 0 3 17 43 2011 عربستان ٢٠٠٧ ١٨ ٣ ٠ ٠ 1 5 20 41 2011 0 2 14 41 2007 عمان 0 4 16 39 2011 0 3 15 39 2007 فلسطین 1 7 25 52 2011 0 0 4 16 2007 قطر 2 10 29 54 2011 - - - - 2007 قزافستان 3 23 57 85 2011 0 0 6 29 2007 کویت - - - - 2011 0 7 26 56 2007 گرجستان 3 13 36 62 2011 1 10 36 74 2007 لبنان 1 9 38 73 2011 0 1 13 41 2007 مراکش 0 2 12 36 2011 1 5 21 47 2007 مصر - - - - 2011 نتیجه گیری رونـد ٥ دوره شـرکت در مطالعـات بـین المللـی ریاضـی و علـوم (TIMSS) در ایـران و کشورهای منطقه نشان می دهد که میـزان و جهـت رونـد در کشـورهای مختلـف متفـاوت است ."