چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستانی(6 سال) استان تهران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه کودکان دختر (6 ساله) دوره پیش از دبستان مراکز پیشدبستانی استان تهران بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش مورد مطالعه قرارگرفتند. فعالیتها و فنون نمایش خلاق به مدت 18 جلسه 1 ساعته، توسط محقق به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار مورد استفاده جهت اندازهگیری مهارتهای حلمسئله، ترکیبی وام گرفته از خرده آزمونهای هوش وکسلر شامل درک مطلب، فراخنای ارقام، طراحی مکعبها و شباهتها و خرده آزمون خلاقیت تورنس (آزمون تصویری فرمB) بود. اعتبار ابزار اندازهگیری مهارتهای حل مساله با استفاده از توافق نظر صاحبنظران روانشناسی، تحلیل عاملی تاییدی و پایایی مرکب مورد تایید قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که با بیش از 95 درصد اطمینان، اجرای فعالیتهای نمایش خلاق بر مهارتهای یادآوری، سازماندهی، تحلیل، تولید و ارزشیابی و به طور کلی بر مهارتهای حل مسئله تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
This research was conducted to evaluate the effect of creative drama on the development of problem solving skills of 6-year-old girl preschoolers in Tehran province. Research method was semi-experimental pretest-posttest design with control group. The statistical population was all 6-year-old preschool girls in Tehran province preschool centers from which 60 girls were randomly selected and assigned to control and experimental groups through multistage random sampling. Activities and techniques of creative drama were given to the experimental group for 18 sessions of 1 hour by the researcher. Measurement instrument of problem solving skills was a combination borrowed from subscales of Wechsler intelligence test including Comprehension, Digit Span, Block Design, Similarities subscales and Torrance Creativity Test (Form B). Validity of the problem solving measurement instrument was confirmed through psychology specialists’ agreement, confirmatory factor analysis and composite reliability. Results of multivariate analysis of covariance showed that the implementation of creative drama activities, with more than 95 percent of confidence, has positive and significant effect on remembering, organization, analysis, production and evaluation skills and overall problem solving skills.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: پیش دبستانی؛ مهارت های حل مساله ؛ نمایش خلاق مقدمه مقارن با تغییر و تحولات سریع در جوامع امروزی، استانداردها وتقاضاهای محیطی دستخوش تغییر و تحول شده و مسائل و مشکلات انسان ها نیز پیچیده تر شده است .
اما دیدگاه پردازش اطلاعات ، ذهن انسان را مثل فرایند / تاثیر نمایش خلاق بر رشد مهارت های حل مسئله در دختران پیش دبستان ...
نمایش خلاق بر رشد مهارت های حل مسئله دختران پیش دبستانی استان تهران ، تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
همچنین نتایج تحلیل کواریانس برای بررسی تأثیر نمایش خلاق بر خرده آزمون های مهارت های حل مسأله در جدول ٨ مشاهده میشود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری با توجه به یافته های پژوهش حاضر میتوان گفت در بیشتر فعالیت های نمایش خلاق مثل فعالیت هایی که کودکان را در موقعیت های مختلف قرار داده و از آن ها خواسته میشود عکس العمل خود را به نمایش گذاشته و بداهه سازی کنند در واقع کودک با نوعی مسئله روبرو شده و به بررسی راه حل های مختلف برخورد با آن با استفاده از مهارت های فکری میپردازد.
استفاده از مهارت سازمان دهی نیز در بسیاری از فعالیت های نمایش خلاق مشاهده میشود.
مهارت تولید و خلاقیت نیز (فرضیه پنجم )، در واقع عنصر اصلی نمایش خلاق بوده و بنابر این در بیشتر فعالیت های آن وجود دارد.
نتایج این پژوهش ها نشان میدهد که استفاده از هنر و نمایش خلاق منجر به رشد آفرییندگی و خلاقیت کودکان میشود.
به طور کلی، نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد استفاده از نمایش خلاق منجر به افزایش مهارت های حل مسئله میشود.