چکیده:
هدف: اختلال در مهارت های اجتماعی ویژگی بارز بیماران اسکیزوفرنیاک است. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تاثیر روان نمایشگری بر افزایش مهارت های اجتماعی و عزت نفس بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیای نوع I و II می باشد.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی و مداخله ای از بین بیماران مرد مبتلا به اسکیزوفرنیا که در طول شش ماه اول سال 1384 در بخش های اعصاب و روان بیمارستان روانپزشکی ایثار شهر اردبیل بستری بودند، 80 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به صورت تصادفی تعادلی به چهار گروه 20 نفره تخصیص یافتند. جلسات اجرایی روان نمایشگری برای گروه های آزمایش نووع یک و دو به مدت ۹ هفته و هر هفته ۳ جلسه شامل مراحل آمادگی، اجرا و درون پردازی و تمرین رفتاری برای جمع آوری داده های پژوهش، از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، فهرست مهارت های اجتماعی ویژه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و مقیاس عزت نفس روزنبرگ استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس دو عاملی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: تفاضل میانگین نمرات پیش آزمون- پس آزمون مهارت های اجتماعی (۰/۰۰۱>p) و عزت نفس (۰/۰۰۵=p) بین گروه آزمایش و کنترل (کل بیماران) تفاوت معنادار وجود داشت. بین گروه های آزمایش نوع ۱ و نوع ۲ از نظر میانگین نمرات پیش آزمون (۰/۰۰۳=p)، پس آزمون (۰/۰۰۱>p) و تفاضل پیش آزمون- پس آزمون (۰/۰۰۹=p) مهارت های اجتماعی و همچنین از نظر میانگین نمرات پیش آزمون (۰/۰۵=p)، پس آزمون (۰/۰۰۱>p) و تفاضل پیش آزمون- پس آزمون (۰/۰۳۵=p) عزت نفس تفاوت معناداری وجود داشت. بین گروه های آزمایش و کنترل نوع یک اسکیزوفرنیا از نظر تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون مهارت های اجتماعی (۰/۰۰۱>p) و عزت نفس (۰/۰۰۱>p) و همچنین گروه های آزمایش و کنترل نوع دو اسکیزوفرنیا در تفاضل نمرات پیش آزمون- پس آزمون مهارت های اجتماعی (۰/۰۱=p) و عزت نفس (۰/۰۳=p) تفاوت معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری: اجرای فنون روان نمایشگری برمهارت های اجتماعی و عزت نفس بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا موثر است و این اثر بر بیماران مبتلا به نوع یک این اختلال بیشتر است.