چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه خطرپذیری و تحریف شناختی در دانش آموزان با و بدون گرایش به اعتیاد بود. روش: این پژوهش توصیفی، از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی در سال تحصیلی 94-93 شهرستان بستان آباد تشکیل دادند. نمونه پژوهش100 دانش آموز دارای گرایش به اعتیاد و 100 دانش آموز بدون گرایش به اعتیاد بود که از میان دانش آموزان شناسایی و انتخاب شده بودند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسش نامه های گرایش به اعتیاد، خطرپذیری نوجوانان و تحریف شناختی استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد خطرپذیری و تحریف شناختی در دانش آموزان با گرایش به اعتیاد بیشتر از دانش آموزان بدون گرایش به اعتیاد است. نتیجه گیری: این یافته ها حاکی از آن است که خطرپذیری و تحریف شناختی از متغیرهای مهم در گرایش دانش آموزان به اعتیاد می باشند. بنابراین بر اساس یافته ها در نظر داشتن خطرپذیری و تحریف شناختی برای خدمات پیشگیری، آسیب شناسی و مشاوره ضروری است.
The purpose of the this research was investigate the comparison of risk taking and cognitive distortion of students with and without addiction tendency. This research was a case-comparative study. The population is consisted of all boy students of high school in the city of Bostanabad. The research participants is consisted of 200 students (100 students with addiction tendency and 100 students without addiction tendency) who were recognized among the students. By to collect the data، addiction tendency Scale، risk-taking scale، and cognitive distortion scale were used. Data was analyzed by using MANOVA. The results shows that the risk- taking and cognitive distortion in students with addiction tendency are higher than normal students. Is necessary to consider and risk- taking with cognitive distortion are important variables in addiction tendency. Therefore، according to results the risk- taking and cognitive distortion of students with addiction tendency in programs of prevention، psychopathology and consulting services.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه گیری: این یافته ها حاکی از آن است که خطرپذیری و تحریف شناختی از متغیرهای مهم در گرایش دانش آموزان به اعتیاد میباشند.
همچنین احمدی طهور و نجفی (١٣٩٠) نشــان دادند باورهای شــناختی مختل ، به عنوان عامل روان شـــناختی مهم در پیش بینی گرایش افراد به مصـــرف مواد عمل میکند.
Goldin, Manber-ball, Werner, Heimberg, amp; Gross بعلاوه زاینـاح ، رحـانی، آســـمـاواتی، روزینی و فـاطیما ١ (٢٠١٤) در پژوهشـــی به این نتیجه رســـیدند که افراد معتاد دارای نمرات بالا در تحریفات شـــناختی، گرایش کمتری به درمان دارند.
Zainah, Rohany, Asmawati, Rozainee, 2 .
Beck, Baruch, Balter, Steer, amp; Warman یافته ها میزان ٨٠ درصــد دانش آموزان مســتعد اعتیاد و ٥٠ درصــد بدون گرایش به اعتیاد فرزند اول بودند.
جدول ٢: نتایج تحلیل واریانس تک متغیری برای بررسی الگوهای تفاوت متغیرها میانگین مجذورات آماره F معناداری مجذور اتا توان خطرپذیری ٦٩٠٧٥/٦٤ ٧/٦١٠ ٠/٠٠١ ٠/٦٧ ١ تحریف شناختی ١٥٣٤٠/٧٧ ٢٧/٧٠٠ ٠/٠٠١ ٠/٥٦ ١ همـانگونـه کـه در جـدول ٢ مشـــاهـده میشـــود در هر دو متغیر تفاوت معنادار بین دو گروه وجود دارد.
پژوهش احمـدی طهور و نجفی (١٣٩٠) نشـــان داد که باورهای شـــناختی مختل به عنوان عامل روان شـــناختی مهم در پیش بینی گرایش افراد بـه مصـــرف مواد عمـل میکنـد.
بـا توجـه بـه اینکه افراد دارای تحریف شـــناختی و خطرپذیری مســـتعد گرایش به اعتیاد بوده ، ضـــروری اســـت که در برنامه های آموزشـــی، پیشـــگیری و درمانی اعتیاد بر این ویژگیهای روان شناختی تأکید گردد.
Behavioral characteristics related to substance abuse and risk- taking, sensation seeking, anxiety sensitivity, and self-reinforcement."