چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت پژوهش های بهداشت روانی دانشجویان در ایران انجام گرفته است. برای این منظور، در بانکهای اطلاعاتی SID، IRANDOC، IRAN PSYCH، و مجلدات 51 نشریه علمی موجود در کشور، جستجوی الکترونیک و جستجوی دستی انجام گرفت. در مجموع، 663 مقاله در پوشش زمانی سال های 1376 تا 1387 انتخاب شدند. به منظور استخراج ویژگی های مقالات، از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد. تحلیل دادهها مبتنی بر سه محور انجام گرفت: ویژگیهای ساختاری پژوهشها، طبقه بندی موضوعی، و دسته-بندی پیشنهادهای کاربردی در پژوهش های مورد مطالعه. نتایج نشان میدهند که مطالعات انجام گرفته در حوزه بهداشت روانی دانشجویان ضمن آنکه از بالندگی و حرکت به سمت رویکردهای سلامتنگر برخوردارند، نیازمند آنند که در آنها توجه هر چه بیشتری به موضوعات روزآمد به عمل بیاید و روش های پژوهشی پیشرفته به کار گرفته شوند، کیفیت مقاله ها ارتقاء یابد، و همچنین ارائه پیشنهادهای کاربردی و برآمده از پژوهش مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"آنچه که در بسیاری از تحقیقات مطـرح گردیده، حـاکی از آن است که دانشجویان در معرض آسیبهای مختلفی - World Health Organization 2- mental health3- Herrman 4- Saxena5- Moodie 6- cognitive7- emotional 8- behavioral9- stress 10- stressor11- Ross 12- Niebling13- Heckert 14- Darling15- McWey 16- Howard17- Olmstead هستند که بهداشت روان آنها را تحت تأثیر قرار میدهد ( میـسرا 1 ، مککین2، وست3، و روسو4، 2000؛ کسلر5 و همکاران، 2005).
در گـام اول، با توجه به فقدان بـانکهای اطلاعاتی که همة پژوهشهای مورد نـظر را دارا باشند، لازم بود براساس مقالات ارائهشده در سمینارهای سراسری بهداشت روانی دانشجویان و مجلات - Misra 2- Mckean3- West 4- Russo 5- Kessler علمی مرتبط، بانک اطلاعاتی اولیهای تهیه شود و اقدامات پژوهشی براساس این بانک اطلاعاتی انجام گیرد.
ج- طبقهبندی پیشنهادهای کاربردی در پژوهشهای بهداشت روانی دانشجویان پیشنهادهای برآمده از پژوهشهای بهداشت روانی دانشجویان بهمنظور کاربست آنها در دانشگاهها و نهادهای مرتبط دانشجویی، استخراج گردیدند و با توجه به میزان کاربردی بودن و قابلیت استفاده و اجرای آنها در حوزههای مختلف از جمله خوابگاههای دانشجویی، اقدامات فرهنگی و اجتماعی، سلامت جسم و روان دانشجویان، و مسائل تحصیلی و آموزشی، به این ترتیب دستهبندی شدند: طراحی خوابگاههای دانشجویی براساس اصول علمی و روانشناختی؛ ارزیابی نیازها و مشکلات دانشجویان در خوابگاههای دانشجویی و ارتقاء امکانات رفاهی و وضعیت خوابگاهها مبتنی بر نیازهای آنان؛ مشارکت دانشجویان در برنامهریزیهای مربوط به خوابگاهها؛ ایجاد و افزایش خوابگاه متأهلان."