چکیده:
نوشتار حاضر در نقد مقاله «زبور» از آری شیپرز در دایرة المعارف قرآن لیدن است. مهمترین مباحث مقاله مذکور تعریف واژه زبور و تاریخ نگارش آن، نسخه های گوناگون زبور و اقسام آن، شباهت زبور و قرآن، حضرت داوود علیه السلام به عنوان نویسنده حکایتهای مزامیر، ابتکار آن حضرت در همراه کردن سخنرانی با آواز و موسیقی، روابط خانوادگی حضرت داوود علیه السلام، تاثیر صوت وی بر حیوانات و طبیعت، آزمایش حضرت داوود علیه السلام و دعای او برای آمرزش است. بررسی دیدگاه های آری شیپرز درباره تاریخچه زبور و داشتن رویکرد تطبیقی در داستان حضرت داوود علیه السلام در خور توجه است، اما اشتباهات وی در موضوعاتی چون مورد آزمایش قرار گرفتن آن حضرت و موسیقی دان و پادشاه دانستن او، نشان می دهد که وی جانبدارانه با مسائل برخورد کرده است. او به دلیل یکسونگری، نتوانسته به دیدگاه های معتبر و اصیل اسلامی بپردازد و همین امر از اعتبار اثر وی می کاهد.
خلاصه ماشینی:
طبری قرآن و متن روایات را نیز در تاریخ خود گنجانده است ؛ از جمله آیات ٨-١٧ سـوره ص که طی آن خداوند داوود را برای حضرت محمد a این گونه توصـیف مـینمایـد: «و بـه خاطر بیاور بنده ما داوود صاحب قدرت را که او بسیار توبه کننده بود!
اول ـنقدهای کلی ابتدا به بررسی برخی ضعف ها و اشکالات کلی می پردازیم که بر این مدخل وارد است : ١ـبرخورد جانب دارانه و داشتن پیش فرض های ذهنی خاص نویسنده در تفسیر آیات از جمله آیـۀ ٢٤ سـوره «ص »، بـا دادن گـزارش هـای روایـی و تاریخی خود، بی شک با آرا و نظریه های دیگر دانشمندان اسلامی برخورد کـرده اسـت ، ولـی هیچ نشانی از آنها به دست نمی دهد.
,Schippers) «Psalms», 2004: 4/314) بررسی این دیدگاه نویسنده ، برگرفته از تورات فعلی است ؛ چون در عهد قدیم از حضرت داوود j با عنوان «پادشاه » یاد شده (کتاب مقدس ، عهد قدیم ، سموئیل و پادشاهان ) و «پادشاه » بودن او مهم تر از «نبی » بودن اوست (باش ، القرآن و التوراه ، ١٤٢٠: ٣١٨/١ـ٣١٩).
این دیدگاه ، زمینه را برای نسبت دادن ظلم و گناه به ایـن پیامبر فراهم کرده است ؛ چنان که این امر در برخی مطالب تورات فعلی به وضوح دیـده مـی شود، در حالی که قرآن آشکارا حضرت داوود j را «نبی » معرفی می کنـد.