خلاصه ماشینی:
"وی با تقسیمبندی هستی به عالم غیب و عالم شهادت، روش بحث در هرکدام را متفاوت با دیگری ارزیابی میکند و میگوید: ما در عالم غیب فقط قول معصوم را میپذیریم و همینکه عقل این کار را رد نمیکند، برای پذیرش آن کافی است، اما در مورد عالم شهادت، عقل در نقد و اخذ و رد، همهکاره است و هیچ مانع و قیدی برای مداخلة آن وجود ندارد.
براساس این نظر، تنها وظیفهای که در این قلمرو برای عقل تعریف شده است کشف اسرار طبیعت خواهد بود که دقیقا با غایت و قلمروی علوم طبیعی و تجربی تطابق دارد؛ بنابراین میتوان مدعی شد که معنای عقل از این نظر، چیزی جز همان علوم طبیعی برگرفته از حس و تجربه نیست.
رویکرد این گروه به عقل بسیار شبیه رویکرد فیلسوفان غرب است؛ یعنی عقلی خودبنیاد و آزاد از هرگونه قید و بند و تعلق؛ عقلی که توانایی ورود به همة عرصهها را دارد و اگر چیزی را نمیفهمد دلیل بر آن است که آن چیز وجود ندارد و انسان نباید آن را جدی تلقی کند."