چکیده:
ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺒﯿﯿﻦ اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺮ اﺳﺎس وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﺒﮑﻬﺎی ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ﺑﻮد. ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد و ﺗﻌﺪاد 280 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎی ﻣﺪارس دوﻟﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﮐﻮﻫﺪﺷﺖ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 92-93 )4801=N ( ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪای ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺷﺨﺼﯿﺖ ﮔﻠﺪﺑﺮگ و ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری واﻟﺪﯾﻦ اﺟﺮا و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از روﺷﻬﺎی آﻣﺎری ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ )ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر( و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ )ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﻪ روش ﻫﻤﺰﻣﺎن( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﺒﮑﻬﺎی ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات اﻫﻤﺎل ﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ را در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﺒﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪ (0.01<P ). ﻣﯿﺎن روانرﻧﺠﻮری ﺑﺎ اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد (0.01<P ). ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﯿﺎن وﻇﯿﻔﻪﺷﻨﺎﺳﯽ و ﮔﺸﻮدﮔﯽ ﺑﺎ اﻫﻤﺎل ﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻨﻔﯽ وﺟﻮد دارد (0.01<P )؛ اﻣﺎ ﻣﯿﺎن وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺑﺮونﮔﺮاﯾﯽ و ﻣﻘﺒﻮﻟﯿﺖ ﺑﺎ اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان راﺑﻄﮥ ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد ﻧﺪارد. در زﻣﯿﻨﮥ ﺳﺒﮑﻬﺎی ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ﻧﯿﺰ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ﻣﺴﺎﻣﺤﻪﮐﺎر و اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺜﺒﺖ وﺟﻮد دارد (0.01<P ). ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ﻣﻘﺘﺪراﻧﻪ و اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در داﻧﺶآﻣﻮزان ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻨﻔﯽ وﺟﻮد دارد (0.05<P )؛ اﻣﺎ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏ ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ﺳﺨﺖ ﮔﯿﺮاﻧﻪ و آﺳﺎنﮔﯿﺮ ﺑﺎ اﻫﻤﺎل ﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی ﮐﺮد ﮐﻪ ﺳﺒﮑﻬﺎی ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری و وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ را در داﻧﺶآﻣﻮزان ﺗﺒﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب رگرسیون استانداردشده و نشده متغیرها B SE β T P مقدار ثابت 85/484 8/078 582/10 0/001 گا برون گرایی -0/252 0/151 -0/100 -1/668 0/097 ویژیهی شخصیتی گشودگی -0/263 0/162 -0/099 -1/623 0/106 مقبولیت 0/486 0/166 0/191 2/932 0/004 وظیفه شناسی -0/743 0/142 -0/330 -5/229 0/001 روان رنجوری 0/609 0/119 0/289 5/138 0/001 مقدارثابت 84/265 1/805 46/681 0/001 سبکهای مقتدر -10/031 2/287 -0/357 -4/386 0/001 فرزندپروری آسان گیر -7/911 2/391 -0/264 -3/309 0/001 سخت گیر -7/519 2/407 -0/248 -3/124 0/002 با توجه به نتایج مندرج در جدول شماره ٤ و ٥ ویژگیهای شخصیتی به عنوان متغیر پیش بین و تبیین کننده در دانش آموزان ٢٦ درصد (٠٠٠١<P، ١٨٨١٦=F، ٠/٢٥٧ =R٢ تعدیل شده )، از واریانس نمره اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان را تبیین میکنند.
با توجه به نتایج جدول ٥ و بر اساس متغیرهای پیش بین معنادار معادله رگرسیون برای اهمال کاری تحصیلی به صورت زیر است : (٠/٤٨٦ × مقبولیت ) + (٠/٦٠٩ × روان رنجوری) + (٠/٧٤٣- × وظیفه شناسی) + ٨٥/٤٨٤ = اهمال کاری تحصیلی (٠/٢٤٨- × سبک سخت گیرانه ) + (٠/٢٦٤- × سبک آسان گیر) + (٠/٣٥٧- × سبک مقتدرانه ) + ٨٤/٢٦٥ = اهمال کاری تحصیلی بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف تبیین اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری انجام گرفته و نتایج زیر به دست آمده است .
The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk همچنین یافته ها نشان دادند که میان سبک فرزندپروری سخت گیرانه و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان همبستگی وجود ندارد."