چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی شایستگی ها و ارائه مدل شایستگی مدیران مدارس متوسطه و سنجش اعتبار مدل استخراج شده است. این پژوهـش درسال 1394 درمدارس متوسطه ناحیه 4 مشهـد انجام گرفت. به همین منظور دوسوال تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: 1.شایستگی های مدیران مدارس شامل چه ابعاد و مولفه هایی است؟ 2. آیا مدل شایستگی استخراج شده از تحقیق معتبر است؟در این پژوهش از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. طرح تحقیق نیز از نوع آمیخته اکتشافی است، زیرا ابتدا از روش کیفی استفاده شده و سپس سنجش مدل شایستگی با روش کمّی انجام گرفته است. در قسمت کیفی پژوهش با 19 نفر از مدیران ارشد ستادی، مدیران و معاونان آموزشی مدارس متوسطه مصاحبه شده است. موضوع مصاحبه، شایستگی های مدیران بوده است. برای تحلیل محتوااز روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و مدل اولیه شایستگی شامل ابعاد و مولفه های شایستگی مدیران مدارس متوسطه استخراج شد. سپس در قسمت کمّی برای سنجش مدل شایستگی، از پرسشنامه ای محقق ساخته حاوی 44 سوال استفاده شده که میان مدیران و معاونان آموزشی و مدیران ارشد ستادی وکارشناسان اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 مشهد توزیع شده و در نهایت 140 پرسشنامه گرد آوری شده است.برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار آموس استفاده شده است. نتایج نشان داده که همه ابعاد و مولفه های مدل شایستگی مدیران مدارس متوسطه مورد تایید واقع شده است.
خلاصه ماشینی:
"در سطح سوم مدل نیز چهل و چهار مؤلفۀ شایستگی شناسایی شده است که عبارت اند از: "شناخت اسناد بالا دستی، دانش علوم رفتاری، تحصیلات مرتبط دانشگاهی، مهارتهای کامپیوتر، اشراف بر قوانین اجرایی و اداری، دانش پشتیبانی، تجربه ، شناخت تحلیلی، ارزیابی صحیح کارکنان ، توانمندسازی کارکنان ، اهمیت دادن به کارکنان و دانش آموزان ، کار تیمی، برقراری نظام انگیزشی، داشتن برنامه و هدف ، مدیریت منابع مالی، مدیریت امور اجرایی و اداری، مدیریت سلامت ، مدیریت فعالیتهای فوق برنامه و پرورشی، توسعه مشارکت دانش آموزان ، کنترل فرآیند یاددهی - یادگیری، توسعه مشارکت اولیا و نهادهای اجتماعی، سلامت جسمی، عاطفی و روانی، تعهد معنوی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، آراستگی ظاهر، سعه صدر و حوصله ، عادل بودن ، تیزهوشی، راز داری، انتقاد پذیری، اعتماد به نفس و خودباوری، انعطاف پذیری، صداقت ، خلاقیت و نوآوری، تعهد سازمانی، حسن خلق ، تعامل با اداره آموزش و پرورش ، مدیریت تعارض ، ارتباطات قوی و مؤثر، آشنایی با محیط جغرافیایی اطراف مدرسه ، آشنایی با شیوه کار مدارس برتر، معرفی تواناییها و موفقیتهای مدرسه ، ارتقای جذابیت محیطی، جلب اعتماد اولیاء"."