چکیده:
تحولات سریع در فناوریهای نوین جهانی و افزایش بیش از حد دسترسی کودکان و نوجوانان به محیطهای مجازی و گرایش کودکان به بازیهای تصویری – رایانه ای و حضور فعال آنها در کافینت ها و گیمنت ها، توجه به آثار و پیامدهایی که محیطهای مجازی بر روح و روان کودکان میگذارد، اهمیت این امر را دو چندان کرده است. بازیهای تصویری – رایانه ای همراه با سایر فناوریهای ارتباطی در طی سالیان اخیر با کشش و جاذبهای حیرتانگیز توانسته مخاطبان زیادی در بین دانشآموزان جذب کند. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازیهای تصویری – رایانه ای بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان شهر اصفهان پرداخته است. به این منظور 120 دانش آموز دختر و پسر مقطع راهنمایی برای انجام این پژوهش در نظر گرفته شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب تبیین خلاقیت 05/0 و حل مساله 17/0 به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که بازی های تصویری – رایانه ای با رشد خلاقیت و مهارتهای حل مساله، ارتباط معناداری دارد. بدین معنی که این بازیها سبب رشد خلاقیت و مهارتهای حل مساله میشود.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر بازیهای تصویری – رایانه ای بر مهارت های اجتماعی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان اصفهان فریبرز صدیقی ارفعی ١ محمدرضا تمنائیفر٢ محبوبه منصوری ٣ سمیه دشتبان زاد٤ تاریخ دریافت : ٩١/٧/٢٨ تاریخ پذیرش : ٩١/١٠/١٢ چکیده تحولات سریع در فناوریهای نوین جهانی و افـزایش بـیش از حـد دسترسـی کودکـان و نوجوانان به محیط های مجازی و گرایش کودکان بـه بـازیهـای تصـویری – رایانـه ای و حضور فعال آن ها در کافینت ها و گیم نت ها، توجه به آثـار و پیامـدهایی کـه محـیط هـای مجازی بر روح و روان کودکان مـیگـذارد، اهمیـت ایـن امـر را دو چنـدان کـرده اسـت .
بازیهای تصویری – رایانه ای بازیهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: بازی تتریس که برای اندازه گیری تـأثیر حل مسأله بر دانش آموزان به کار رفته است ، و بازی عصر خدایان که یک بازی استراتژیکی است و برای اندازه گیری خلاقیت در نظر گرفتـه شـده اسـت ."