خلاصه ماشینی:
با توجه به این اهمیت و آثار اجتماعی- اقتصادی گسترش بنگاههای خرد و متوسط،و نیز توجهی که در جهان امروز به آن میشود،سازمان مدیریت صنعتی از چندی پیش پرداختن به این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.
گروه مطالعات SMEs سازمان مدیریت صنعتی مقدمه نگاهی به نظام اقتصاد و اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و نوتوسعه یافته، جهان نشان میدهد که ایجاد و حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط (SMALLAND MEDIUM SIZED ENTERPRISES-SMEs) یکی از اولویتهای اساسی در برنامههای توسعه اقتصادی این کشورها است.
در آسیا نیز برای طبقهبندی شرکتهای کوچک و متوسط از معیارهای کمی مختلفی استفاده میشود که برخی از آنها عبارتند از:تعداد کارکنان،ارزش داراییها،میزان گردش مالی سالانه،میزن سرمایه و...
در خصوص اهمیت این شرکتها، همین بس که حد اقل 2/3 میلیون موسسه کوچک و متوسط در آلمان وجود دارد که تعداد کارکنان آنها 20 میلیون نفر است و 70 درصد کل شاغلان این کشور را در خود جای دادهاند.
@از آنجا که بنگاههای کوچک و متوسط در مقایسه با صنایع بزرگ با سرمایه کمتری میتوانند ایجاد اشتغال کنند،تعداد مشاغلی که این دسته از شرکتها ایجاد میکنند بیشتر از شرکتهای بزرگ است.
@هزینه بیرون آمدن از صنعت برای این گونه شرکتها در مقایسه با شرکتهای بزرگ کمتر است از اینرو بسیاری از کشورهای جهان توجه خاصی به این گروه بنگاهها دارند و با مطالعه و بررسی در مورد مسائل و مشکلات آنها سعی در استفاده از مزیتهای گوناگونی دارند که این شرکتها ایجاد میکنند مشکلات بنگاههای کوچک و متوسط شرکتهای کوچک و متوسط در اغلب کشورهای جهان با مشکلات نسبتا مشابهی مواجه هستند.